Överta ansvar för pensionsförsäkringar från förvaltare?

Jag är 55 år och har alltid varit en “soffliggare” sett till ansvaret för mitt pensionskapital. Via mitt jobb så har jag tagit hjälp av Max Mathiesen som ansvarar för placeringarna av mitt pensionskapital. Senaste tiden har jag dock fått upp ögonen för att deras förvaltningsavgifter faktiskt påverkar sparandet enormt mycket. Speciellt blev detta noterbart när jag använde “Rika TIllsammans” eminenta "Ränta-på-ränta-kalkylator och valde tidshorisonten 10 år. I mitt fall så är mycket kapital sparat i Max M:s egna aktiefonder, och min fråga är om jag klarar av att flytta kapitalet själv, eller om jag bör ta hjälp av annan rådgivare som hjälper mig att placera om. Jag är nyfiken på bla Länsförsäkringars Globala Indexnära och/eller AMF aktiefond Global som har betydligt lägre avgifter än vad jag betalar samt ändå har haft en liknande utveckling sett över längre tid (3 år). Hur hanterar Ni Ert intjänade pensionskapital? Är dessa förslag bra fonder att investera slantarna i?

Hej Mats

Jag tycker du skall börja med att kontakta din ”rådgivare” på MaxM och diskutera vilka möjligheter du har. MM sköter även mina pensionspengar men jag tryckte hårt på låga avgifter och indexfonder och då landade vi i att lägga försäkringen hos Folksam med SSPs fonder, det blev billigast när både försäkringsavgift/ skalavgift och fondavgifterna vägdes in.

Lycka till