Jag har ungefär 50 % av mina besparingar i kontanter och 50 % placerade i aktier och fonder:
750,000 SEK till 1,1% tänta
60,000 EUR till 0 % ränta (bor utomlands)
Min tanke är att vid denna tid nästa år ha ungefär 1,750,000 SEK i sparpengar att investera i en bostad.
Nu med inflationen är jag lite fundersam så har börjat sätta in en liten portion i denna indexfond (som är den som min EUR-bank erbjuder eftersom valutan är så dålig har jag ingen vidare lust att växla över till SEK just nu):Vanguard Global Stock Index Fund Investor EUR
Frågor:
Vad tror ni om börsen just nu, ska jag börja portionera in i denna indexfond?
Enda alternativet enligt mig med så kort sparhorisont som ett år är sparkonto. Inget annat. Jag personligen placerar inget på börsen om horisonten är kortare än 3 år. Är det mer än 3 år så kör jag ca 10% aktier per år i sparhorisont.
Jag håller med de som redan svarat och vill tillägga att du bör ha kontot i samma valuta som du kommer att använda för att betala bostaden. D v s om du planerar att flytta tillbaka till Sverige bör du ha pengarna placerade i kronor, men om du planerar att köpa en bostad i Europa är det lämpligt med ett euro-konto.