Investera klumpsumma och köpa bostad

Hej! Jag har precis fått ett förskott på ett arv och därför fått en större klumpsumma. Tanken är att jag ska använda pengarna till att köpa en bostad men då det är så osäkert på bostadsmarknaden nu och jag precis håller på att avsluta mina studier och är osäker på vad det är för bostad jag faktiskt vill ha så vill jag vänta med köpet i cirka ett år (kanske mer). Jag har också tänkt om lite efter att ha läst på och kommit fram till att jag inte vill maxa lån och köpa en lägenhet i Stockholm, jag kommer helt enkelt inte få ut det jag vill av pengarna då jag åtminstone behöver köpa en två (är närmare 30 och bor med min sambo). Funderar därför på att istället köpa ett sommarhus och isåfall låna betydligt mindre.

Jag tänker att jag lägger ca 10% i fonder enligt modellen som Jan och Karoline rekommenderat (jag har redan en sådan portfölj). Finns det någon fond som kan vara bra att lägga till nu med tanke på situationen? Bör jag fundera på att lägga en större andel i fonder? Jag är rädd att den höga inflationen ska äta upp pengarna jag har på sparkontot. Jag tänker att dessa pengar ska ligga kvar i fonder även om jag köper bostad.

Återstående av pengarna tänker jag att jag ska sätta in på sparkonto med bäst ränta. Jag har Nordax nu via Avanza men insättningsgarantin gör att jag nog måste öppna ett till sparkonto. Tips på sparkonton med hög ränta?

Det vanligaste rådet brukar vara att pengar som skall användas inom 1 till 3 år bör vara placerade på bankkonto. Bankkonton via Avanza är praktiskt om man har sina övriga placeringar på Avanza och vill kunna flytta enkelt mellan bankkonto/fonder, men det är högre ränta om man öppnar konto direkt på de banker Avanza samarbetar med.
För att hitta den för tillfället bästa räntan kan du titta på t ex Compricer

Jag uppfattar frågeställningen här som konstig. Fokus verkar handla om att göra av med pengar på någon form av fast egendom men utan större fokus i övrigt.

Du nämner inte vad du utbildar dig till, vilka inkomster du räknar med eller var du tänkt bo. Att bo i Stockholm eller någon annanstans är ju inte främst en ekonomisk fråga. Sedan finns det ju yrken där de geografiska lönevariationerna är stora och där många roller bara finns i Stockholm.

Att du skriver som du gör om Stockholm gör att jag förmodar att du bor någon annanstans idag. Jag förmodar också att det du refererar till som “Stockholm” är innerstaden. Där är det ju såpass dyrt att även en liten och ointressant lägenhet kostar mycket.

Om du nu sitter med kontanta medel och inte har bråttom sitter du egentligen i en guldsits. Att fokusera på att göra av med pengarna på något pang bom verkar närmast dumt. Den utveckling vi ser just nu leder till lägre priser. Samtidigt går prisförändringarna ofta ganska långsamt. När priserna faller avvaktar många med att sälja. Det gör att antalet objekt på marknaden, särskilt antalet bra objekt, minskar och det bromsar prisfallet. När det sedan blir tydligt att prisfallet inte är snabbt övergående kommer fler objekt ut.

Att tänka att inflationen skulle äta upp dina arvpengar framstår som dumt. Det är ju inte så att inflationen kortsiktigt leder till ökade bostadspriser.

Om du har behov av bostad så borde det vara prio och var fritidshus kommer in i bilden förstår jag inte alls. Fritidshus är något som är kopplat till kostnader i första hand.

Om du har tänkt att bo i Stockholm eller någon annan större/dyrare stad så kommer du sannolikt att kunna göra en god investering. Med det menar jag att priserna långsiktigt ökar kopplade till tillväxt och efterfrågan på boende. På mindre/billigare orter är prisutvecklingen betydligt mer osäker. Kortsiktigt kan priserna gå upp eller ned men långsiktigt är utvecklingen tydlig.