Nu hade jag tänkt köpa min första bostad men med stigande räntor och möjligtvis sjunkande bostadspriser så har jag valt att avvakta.
Nu är frågan om jag ska återinvestera en större del av kontantinsatsen?
Många jag pratat med tycker att det är läge att pumpa in så mycket pengar det går i börsen under dippen. Vad tycker ni på forumet?
Ska du använda det relativt snart skulle jag inte chansa på börsen. Då är det tryggare med sparkonto med ränta även om inflationen är hög. Sedan är det ju såklart skillnad om insatsen är 50k eller 500k, men att “spela” med insatsen känns som ett sämre val än att handla redan nu.
Beror på hur länge du kan tänka dig att avvakta med köp av bostad. Tror du att du ändå kommer köpa inom 1-5år så är det nog sparkonto som gäller. Även om det ger negativ avkastning.
Nej, det hade jag inte gjort. Har dock också funderat på det kan jag erkänna, sparat ihop en större del i kontantinsats och vill köpa en bostad om några år. Men du vet aldrig vad som händer i framtiden på ett personligt plan, rätt vad det är så kommer det en önskan och då är det skönt att ha pengarna redo.
Sen kan jag säga att jag har tagit en del av kontantinsatsen under tex corona-dippen men mer som att jag belånat mot mig själv och “tagit” från framtidens månadsspar. Och avslutande kan jag tycka rent generellt med denna typen av frågeställningar, att byta strategi helt och hållet och fråga om hur man ska gå tillväga på forumet. Att det indikerar på att personen helst borde avstå att göra det. Har du inte själv kommit fram till ett beslut, genom att söka information, så tror inte jag att man tar kloka beslut om det visar sig svänga mer och det övriga samhället (media/kollegor) blir nervösa och kommer med helt andra råd.
I dagsläget bor jag i en hyresrätt (första hand) som jag trivs i så förutom att den kostar mig 10k i månaden som jag inte kommer se röken av igen så har jag inte bråttom att flytta.
Precis som ni är inne på så är det framförallt inflationen som oroar mig, samtidigt som jag ser en möjlighet nu på marknaden. När jag gjort min egna research så har jag kommit fram till att jag ska investera hälften, men självklart är det kul att bolla idéer här på forumet. Det handlar om ca 700k.