Visst är det så, det dyker upp något annat. Hur kom du fram till att lägga bort syrorna?
Tala din fru tillrätta? Nej tack
Hon behöver nog inte talas tillrätta. Någon vinning har hon såklart med sina inköp, liksom jag hade. Känslomässigt kanske?
Prova att dejta henne intensivt någon gång i veckan de kommande 90 dagarna.
Kram
Hej!
tack för fina tips
Det är tydligt att alla hudbarriärer mår bra av lite insmörjning, speciellt känslig hud. Men min hud har blivit mindre känslig av de färre tvättarna.
Tack för alla tips Melwa!
Efter att jag nu egentligen bara kör en enda kräm till ansiktet och lite solskydd (allt från Skinome) så föll blicken ner på mina torrisar till händer. Klart att hudbarriären på dem är pajad, speciellt i samband med covid. Jag är nog inte den enda med det problemet.
Tips är att titta på innehållsförteckningen, slå upp innehåll du inte förstår, kolla om det har någon bevisad effekt. Om reklam refererar till någon organisation som testat det, där rönen kommer ifrån (typ “vitamininstitutet i Schweitz” som ju var poppis i 90tals reklamen), så kolla upp om det finns, vad de gör, vem som äger det … Så blir man luttrad och tillslut kommer du snart bara att fnysa och muttra “bullshit” när du ser reklam
Tror ovan löser problemet. Det tar lite tid att “de bunk” all BS i reklam. Se det som en utmaning. Kanske därefter blogga om det, det du slagit hål på. Skulle hjälpa andra som faller för hittepåt i reklamen
Googlade nyss. Lite olika källor verkar överrens om att dusch varannan eller tredje dag är relativt normalt. Enbart om man har hudbesvär eller är mer aktiv(svettig) bör man duscha oftare då det tydligen torkar ut huden.
T ex
Men vi har olika behov helt enkelt. Jag har varken problem med hygien eller hy. Upplever faktiskt att jag bara svettas mer ju mer jag tvättar mig och ju mer deodorant jag använder. Så ligger säkert något i att det inte är så bra att rubba det naturliga skyddet, iaf för mig.
Svt sände ju ett väldigt bra program om just detta ämne. Sanningen om hudvård | SVT Play, tyvärr verkar det inte ligga uppe för tillfället, så vet inte helt var man kan se den. Men kontentan var att en vanlig fuktkräm var det mest effektiva för huden.
Jag fick problem med huden till slut, kombinationen atopisk hud och syror är kanske inte så bra.
Även om jag var försiktig med svaga syror, använde endast någon gång i veckan och mycket spf. Så jag var väl tvungen att sluta.
Jag har kollat på innehållsförteckningar sedan 20XX någongång när jag betalade 700 kronor för en ögonkräm på tajt studentbudget och fick små vita prickar under ögonen. Så sedan dess har jag trott mig ha koll, och det har jag väl delvis haft.
Jag undviker parafinium liquidum och andra oljor som verkar täppa igen min hud. Och konserveringsmedel. Men jag skulle nog också undvikit essentiella oljor och annat som är naturligt. Nu har jag min hudvård (en kräm och en spf i princip) i kylskåpet. Lab-gjord och utan konserveringsmedel. Kampen för fantastisk hy fortsätter!
OBS att det inte är jag som har slagit hål på myterna kring hudvård. Det är Johanna Gillbro och hennes dermatolog-partner Petra i podden Huddoktorerna och hennes bok.
Jag såg det programmet! Och var helt i förnekelse och ifrågasatte allt de gjorde. Typiskt…
Åh, så underbart att läsa!!!
Jag lägger en hel del pengar på krämer men har sedan en längre tid tillbaka “fuskat” med exfolieringar och djuprengöringar. Min torra hud blev stram och oskön.
Ändå tänkte jag så sent som härom dagen att jag verkligen “borde ta tag i” det här med ansiktsbehandling på salong. Att jag borde “ge min hud detta” och inte snåla mot mig själv.
Jag tänker att just rynkor är en skräck men ännu värre är de ibland nästan läskiga läppar som en del kvinnor får efter att ha kört fillers. Även de som är modesta ser liksom lite underliga ut i profil. Det som händer är ju att man fixerar blicken på “felen” och tappar referenspunkterna. Sedan går det lätt utför…
Väldigt inspirerande att läsa ditt inlägg! Tack!
Nu är jag ju man så jag har begränsad hjärnkapacitet för detta, men steget mellan ”tvätta ansiktet” och ”äh vi tar och injicerar ett nervgift eller ett annat ämne som slappnar eller stramar eller fyller” känns halvstort.
När jag första gången såg över mina kostnader så var “skönhetskontot” ett av de som stack ut. Fransförlängning, dyra krämer, olika behandingar och ibland färg och slingning hos frissan gjorde att en ansenlig summa gick åt varje månad. Raskt så satte jag stopp för allt utom vanlig klippning och mina krämer från Excuviance. Snacka om skillnad för kontot och jag upplevde inte att mitt ansikte såg så himla mycket värre ut även om jag kan sakna “mina” långa fransar (har korta, tunna fjun till fransar naturligt).
Nu har jag dock kommit till en punkt där jag känner att jag sparar för mycket och behöver börja spendera lite mer för att inte vara “rikast när jag dör” och i det ingår att börja spendera pengar på mig själv (och därmed även skönhet) igen. Det är dock inte det lättaste när man har sparandet har blivit en naturlig del av ens DNA. Jag har svårt att spendera, men övar på det.
Upplever inte att alla behandlingar ger så mkt mervärde men det som har gjort skillnad är att jag har valt att göra kosmetisk tatuering av ögonbryn, franslinjen och läpparna, något jag skulle tyckt varit otänkbart innan. Det är gjort med milda färger och ser naturligt ut. Det är mer att de lite ojämna ögonbrynen har jämnats ut, de färglösa läpparna som blir mindre och mindre med åren har återtagit sitt tidigare utseende.
Jag tycker fortfarande inte att det är värt att gå till frissan och slinga håret för x tusen var sjätte vecka, men med tiden så hittar jag nog ett normalläge även för skönhetskontot.
Ser fram emot att höra hur det går för dig: om du märker någon skillnad i hyn och i plånboken.
Förutom det som redan skrivits i form av att solkräm (samt begränsa solandet) är vettigt så är denna kategori produkter (de som funkar) lite som kosttillskott för de som tränar eller avanza global vs Lysa för att hitta en forumanpassad liknelse. D.v.s. marginella skillnader. Det viktigaste är gener och goda vanor såsom sömn, kost, träning samt stresshantering.
Jag har också lagt otroligt mycket tid och pengar på krämer och ansiktsbehandlingar upp genom mitt liv.
Sedan lite mer än ett halvår tillbaka äter jag Collagen Peptide och Hyaluronic Acid som puler/kapslar och min hy har aldrig varit så bra någonsin! Inga finnar, mjuk hy med fantastisk lyster. Väldigt ofta får jag kommentarer om min hy. Som kräm använder jag endast Eucerin spf 50 för ansikte då jag lätt får pigmentfläckar av solen. Eftersom jag inte behöver använda femtielva produkter varje dag, sparar jag mycket tid. Collagen och Hyaluronic kostar ca 4000kr/år utan kupong/rabatt. Inte det billigaste men det är det enda jag provat som ger radikal skillnad på hyn.
Detta fungerar lika bra på män. Min man får också frågor och kommentarer på sin hy. Kanske inte så vanligt att män får uppmärksamhet om hyn, så uppenbarligen syns det
Jag som precis har köpt min dyraste Essences hittills….
Men jag börjar också fundera över detta och om det är jag själv som har skapat alla mina hudproblem.
Jag har aldrig haft några problem på resten av kroppen. Endast ansiktet där jag började med riktigt dyra produkter tidigt i livet eftersom jag har vuxit upp med en mamma som har akne.
Hej Åsa,
du behöver nog inte ha dåligt samvete för bristande hud-åtagande, överhuvudtaget. MItt tips är att släppa det där med exfolieringar och salongs-behandling (dyrt och onödigt) och låta huden jobba själv.
Enligt min erfarenhet och efter allt läsande i Hudbibeln, så behöver man 1) en kräm för ansiktet som hjälper till att hålla fukten kvar och 2) solskydd när det är stark sol.
De “döda” hudcellerna är inte allihopa döda. Många är tillplattade och utan cellkärna. De ligger och skyddar mot UV-strålar och väder och vind.
Något som ändå är smått genialiskt av kroppen är att det inte går att bli en cancercell om inte cellkärnan i cellen finns kvar. Då är det inte farligt att vara en “död cell” som skyddar mot UV-strålning som orsaka cancer. Exfolierar man, så tar man bort skyddet.
Lycka till med huden!
Hej Wenicia,
trist med din essence. Du kanske kan använda den någon annanstans, såvida den inte innehåller syror? Enligt Johanna Gillbro och hennes kollega Petra i deras podd, så är det även så att aktiva ingredienser såsom peptider och hyaluronsyra, är för stora för att penetrera huden. Waste of money.
Hoppas att din essence har helt andra grejer, tex. ceramider, squalan eller annat som hjälper hudbarriären.
Hej Mony,
jag ska erkänna att jag har kollagen i skåpet med vitaminerna men har inte tagit mer än en matsked från burken. Jag vet ärligt talat inte varför jag köpte den.
Både kollagen och hyaluronsyra bryts ner i magen precis som vilken köttbit som helst, och blir aminosyror som sedan bygger upp kroppen.
Det KAN ju vara billigare för dig (och godare) med högkvalitativt kött/fisk som dessutom mättar.
Bara en gissning.
Annars kul med glowet
Absolut så.