Rakning med kniv

Efter att en kompis tjatat om hur bra det är att raka sig med kniv bestämde jag mig för att prova själv. Har sedan fjunen på hakan började dyka upp ca 1985 använt rakapparat eller Gilettehyvlar i alla år. Rakapparat är kasst, på eftermiddagen börjar jag redan se ovårdad ut. Hyvlarna är dyra och geggar igen med skäggstrån och rakkräm. Så varför inte, jag provar något nytt.

Köpte en Dovo rakkniv med handtag i sköldpaddsimitation, en Feather shavette (rakkniv med utbytbara blad), en rakborste i grävlingsborst, raktvålar, en läderstropp och after shave balm. Studerade några filmer på YT i ämnet och skred till verket.

De första gångerna blev blodiga historier. Men snabbt gick det bättre och nu är det sällan jag skär mig. Från att vara en trist morgonrutin har rakningen blivit något av ett slags vardags-spa. Det tar tio minuter extra men det är det värt. Min procedur går till så att efter duschen masserar jag in raktvål med borsten och rakar medhårs en gång, upprepar mothårs och från sidan. Sköljer sedan ansiktet med iskallt vatten och smörjer in det med after shave balm. Oslagbart nära rakning, ser bra ut hela dagen och känns verkligen fräscht.

På arbetsdagar använder jag shavetten för att spara lite tid men på helgen tar jag den klassiska kniven. Det blir lite mer pyssel med den då den måste stroppas för att få till den sista lilla skärpan varje gång. Några fler RT-forumister som rakar sig med kniv eller säkerhetshyvel?

14 gillningar

Kör med säkerhetshyvel sedan några år tillbaka. Känns mer fancy och sparar på miljön med mindre blad.
Inte lika extremt som knivar rakt på, men mycket smidigare vill jag tro :slight_smile:

12 gillningar

Säkerhetshyvel här - känns riktigt bra/fräscht när man får till det. Steget till rakkniv känns lockande, men inget jag provat ännu.

10 gillningar

Har inte provat säkerhetshyvel själv men jag skulle tro att resultatet blir likvärdigt med mindre ansträngning. Samtidigt känns proceduren lite extra klassisk med kniv. Ska prova hyvel nån gång

4 gillningar

Använder säkerhetshyvel sen några år.
Bättre känsla och billigare, win-win :slight_smile:

5 gillningar

Jag kör en professionell tysk hårtrimmer på 6 mm över hela fejset och huvudet. Ibland går jag lite crazy och rakar halsen med hyvel.

Sparar tio minuter dagligen=300min/mån=1,5 arbetsveckor per år.
Därutöver sparas minst två timmar i månaden på frisörbesök med tillhörande logistik vilket är ytterligare en dryg arbetsvecka per år.
2 arbetsveckor per år och några tusenlappar i uteblivna klippkostnader.

Suckers! :joy::kissing_heart:

13 gillningar

Innan jag odlade skägg körde jag med Shavette på söndagar. Lite av en ritual och ett skönt sätt att skämma bort sig själv litegrann :slight_smile: Vispa upp eget lödder, smörja och förbereda huden… Inte ett dumt sätt att komma ifrån vardagen lite :slight_smile:

Första gångerna användes alun-stenen flitigt, skar satan ur mig ett par gånger :smiley: Kan rekommendera Gents när det ska letas nya leksaker.

• Geo F Trumpers Skinfood
  • Truefitt & Hills raktvål
  • Proraso rak-sten (alun)
  • ALLT från Benjamin Barber med Oud-doften
8 gillningar

Rakar bara halsen 0-3ggr/vecka beroende på hur lat jag är. Resten 7mm trim 0,5-1gång/vecka. Många minuter sparade mot dina 10/dag :wink: :stuck_out_tongue:
det märks inte lika mkt när man har lite skägg, om det är 8 eller 10mm man trimmar bort ^^

5 gillningar

Ogillar elektroniskt skit som går sönder, så jag köpte en säkerhetshyvel och 500 blad som kommer räcka säkert 15 år framöver.

7 gillningar

Har sedan flera år en säkerhetshyvel och en stor hög med rakblad av märket Sputnik. Handlade på mig massor i öst när jag fortfarande kunde resa dit. Det fungerar överlag bra. Kompletterar det med en skäggtrimmer från Philips med ”dammsugarfunktion.

Rakning med olika abnormt dyra mirakelhyvlar med diverse käcka namn är krasst sett ett av de stora bedrägerierna i vardagen. Om man gått på idén om att mirakelhyvlarna gör allting så mycket bättre så är man inte så smart, helt enkelt.

1 gillning

Hur är det rent praktiskt? Kan man bara köra på med vanlig raklödder som en Gilette? Eller ska man vara mer vaksam och försiktig? På YT verkar det vara en procedur även med säkerhetshyvel.

1 gillning

Jag kör normalt utan raklödder men det skulle så klart gå bra med raklödder också.

Rakgel > Lödder

Jag började med säkerhetshyvel för snart 10 år sedan och ångrar det inte. Om rakningen blir mycket bättre är nog upp till var och en. Däremot så känns det både lyxigare, roligare och mer ekonomiskt på samma gång :slight_smile:

Köpte en Merkur-hyvel och sen har jag provat lite olika blad. Feather är en favorit. Proraso rakskum. Borsten använder jag inte. Det fina är att bladen bara kostar någon kr styck. Till det negativa kan tilläggas att en viss inlärningsperiod krävs. Det är lättare att skära sig, men när man lärt sig så sker det ytterst sällan.

2 gillningar

Går bra med vanligt lödder/gel men då tappar man ju den ner exklusiva känslan av borste och tvål :slight_smile:

Har inte gjort någon riktig kalkyl på det men undrar om inte tvål blir billigare i längden också, mina har hållt väldigt länge innan jag behövt ny.

2 gillningar

Tänker bara tidsmässigt. En måndagmorgon kanske man inte vill dra man borstar, skålar m.m. och lägga trettio minuter på detta. Det måste fungera i vardagen känner jag.

3 gillningar

Yes. Jag har kört hela baletten. Kniv, säkerhetshyvel (avsevärt lättare med samma resultat), lödder, skålar och allt annat. Blir toppenbra. Men sen fick jag barn och började jobba och då fick detta stryka på foten pga tid. Så nu kör jag en Philips Oneblade. Funkar faktiskt väldigt bra, men det är mer stubb och man får raka oftare. Men det tar å andra sidan bara två minuter.

Men nu blev jag sugen på att köra med kniv igen. Kanske blir ett varv ikväll…

3 gillningar

Tycker inte det är särskilt stor skillnad i tid.
Tvål ligger ju i skålen, på med lite vatten och veva lite med borsten och sen borsta det i ansiktet.
Handlar om någon minut mer skulle jag säga.

2 gillningar

Den där vanliga rakkrämen på burk ger inte alls samma känsla som riktig raktvål.

3 gillningar

Kör med raklödder på spray när jag är lat. Vispar upp en tvål när jag vill känna mig fancy ^^