För den oinvigde rakaren som kört med Philips apparat och Gilettehyvel sedan puberteten, vad är fördelarna med en säkerhetshyvel och har någon tips på vilken man ska köpa om man vill prova?
Säkerhetshyvel är en helt generisk produkt. Den har inga särskilda funktionsmässiga fördelar. Fördelen är att den är billig att använda.
Det som skiljer billigare säkerhetshyvlar från dyrare är att de dyrare är gjorda helt i stål medan de billigare normalt är gjorda av en blandning av aluminium och plast. Det här påverkar hållbarheten men funktionen är densamma. De billigare är inte direkt dåliga så vilken man ska köpa beror på vad de kostar. Det kan också finnas en poäng i att ha åtminstone två, en i badrummet och en i necessären. Kanske kan någon behöva en på jobbet också att köra en quickfix med inför något viktigare möte?
Merkur 34C verkar rekommenderas till nybörjare
- Anses minska risken för irritation då den ofta är skarpare.
- Billigare i lång tids användning. Men kostar lite att köpa in en “bas-hyvel”. Men man lär aldrig behöva byta ut den “basen”. Men jag menar, går att hitta billiga också. typ: https://amzn.to/3QnlZ4M
- Känns lyxig.
- Bättre kontroll. Svårt att beskriva om du inte har en i handen. Mindre att hålla koll på. Ger mer kontroll och exakt rakning om man behöver för detaljrakning.
- Mindre miljöpåverkan i slutändan iom att man bara byter ut bladen, ej hela hyveln
- Tämligen lätt att ta med på resa och fortfarande lyckas med grym rakning, då man kan ta med hyveln men ej bladet, men extrablad inte kostar så mycket och kan köpas på plats.
Nackdel:
- Ofta dyrt förstaköp.
- De brukar som sagt vara skarpare, så lätt att skära sig första gångerna innan man är van.
¯_(ツ)_/¯ over all. Köp säkerhetshyvel.
Det finns egentligen inga större tekniska fördelar mer än att det kan gå att hitta billigt eller att man möjligen kan lära sig att få till en väldigt hudnära rakning om man gör rätt med rätt grejer. Annars kan man tänka sig att herrar med nörd-tendenser snöar in på rakning precis som fiske eller espresso, man köper en ball manlig hyvel, nån borste och går loss med en stunds ansikts-spa.
Eller så är man en riktig man och kör 6-9 mm tysk trimmer över hela nyllet, som jag beskrivit tidigare. Kräver dock hyfsat skäggväxt för att man inte ska se ut som en fjunig kiwi.
Nu använder jag inte de där från Gilette men hur krångligt är det att släpa med en Gilettehyvel egentligen, och varför skulle man inte orka ta med ett par extra blad oavsett hyveltyp?
Rakblad är inte tillåtna på flyget. Men kassettblad, typ Gillette är det. Flyget blev så krångligt efter 9/11
Älskar att ämnet rakning dyker upp på detta forum Jag körde hyvel många år men är numera alldeles för lat och kör med trimmer till 0,5 mm när min fru säger att det sticks.
Sant. Återigen, 6mm tysk porrstubbe i hela ansiktet löser det.
Jag kör med raktvål på tub och borste samt säkerhetshyvel och lösa blad. Bra och billigast.
Skäggstubb är ju coolt när man är ung och vacker.
När man är äldre ser man ju ut som en uteliggare.
Jag är fyrtio plus och ser ut som guds gåva till alla kvinnor.
Sure mate. Sure
Kör säkerhetshyvel, tvål och borste sedan kanske tio år tillbaka. Började mest lockad av det lägre priset på blad men det sket sig ganska omedelbart eftersom nördgenen slog till och det budades hem antika hyvlar från 50-talet und so weiter. Bör dock ändå ha räknat hem affären på grund av att bladen kan hittas så busbilligt.
Som tidigare nämnts gillar jag proceduren med tvål, det är vardagslyx helt enkelt. Tycker att alla våtrakare åtminstone borde pröva, Merkur gör prisvärda hyvlar och det behöver inte vara dyrt (men det kan det bevisligen dock också vara).
Då måste man ju vänta flera dagar tills man får till den där sexiga tredagarsstubben
Fick hem idag och provrakade, och var det i särklass sämsta skit jag använt. Helt omöjligt att få till en bra nära rakning med den. Gillette vs. Säkerhetshyvel, 100-0…
Jag rakar själv med kniv. Det är en inlärningströskel att komma över. Kanske samma med säkerhetshyvel?
Jag tycker 38C är betydligt bättre, handtaget är för kort på 34C. Sen är det ju teknik, gör du precis likadant som du är van vid med Gillette blir det inte bra. Det krävs också att man testar lite olika blad vad som passar ens skäggväxt och ansikte.
Var otroligt svårt att få den att ta bra (köpte deras egna blad), ska ge den ett sista försök och beställa dom vassaste bladen på marknaden, japanska feather.
Kollat på någon video? Har en hyvel för 200kr och blad för 1kr styck och tycker mig kunna välja steglöst på en skala mellan ingenting och att skära bort remsor i ansiktet