Låter som att du behöver vinkla mer, men svårt att säga över text
Var försiktig med feather, de är mycket vassare än de flesta andra blad, jag tyckte de var för vassa så använder derby istället.
Låter som att du behöver vinkla mer, men svårt att säga över text
Var försiktig med feather, de är mycket vassare än de flesta andra blad, jag tyckte de var för vassa så använder derby istället.
Jag kör shavett sen många år och har fortfarande inte gjort av med storpacket rakblad jag köpte då. Kommer aldrig att återgå till gillethyvlar eller liknande.
Ett tips är annars att köpa billiga typ mach3-kopior på lågprisbutiker. Billigt och enkelt. Något skum behöver man inte heller. Duger bra med vanlig hårdtvål som man löddrar upp. After shave då? Jo där kan du ta vanlig handsprit som också finns i lågprisbutiken!
Featherblad och en Youtube tutorial gjorde susen!
Är dock betydligt mer tidskrävande för likvärdigt slutresultatet tycker jag jämfört med Gillette.
Samma här. Jag har aldrig förstått varför man skulle vilja ha rakhyvel/rakkniv om man ändå bara ska trimma?
Jag köper att hyvlar och knivar kan ge ett irritationsfritt och babylent resultat med en gel som har vänts mot Mecka om man är ute efter det… Men om man faktiskt har skäggväxt och vill spara?
Jag har också kört tysk porrstubbstrimmer sedan puberteten och haft en och samma i nästan lika lång tid No worries och hur billigt som helst.
Om du vill göra linjer i skägget så det ser snyggt och propert ut behöver du en rakkniv/rakhyvel.
Ser ju fortfarande ovårdat ut om man bara kör med skäggtrimmer på samma mm över hela skägget om du inte gör några linjer.
Jo det är klart men för egen del så är det inte mycket som behöver kapas så det tar jag rätt snabbt med apparaten. Hyvel hade känts overkill.
Beror väl lite på hur växten artar sig från person till person. Jag är 27 och har först de senaste 2 åren märkt lite mer behov av finputs.
Men oftast har jag kört 2-3 mm och fjun historiskt
Jag växlar mellan renrakat, mustasch, längre stubb och kortare helskägg. Att växa ut en hyfsad handlebar-mustasch tar lite drygt ett halvår som exempel, men det brukar bli en Chevron oftast (tänk Tom Selleck).
Även då jag trimmar längre stubb (4mm) eller helskägg rakar jag mig. Annars får man ju halsskägg vilket ser illa ut. Även övre delen av kinderna behöver rakas om det ska se bra ut.
Att våtraka är en liten procedur. 10 minuter om man ska göra det i tre riktningar. Det tar några månader att bli hyfsad på det, även om jag hållit på ett tag händer det att jag skär mig med kniven ibland.
Om man har klen skäggväxt finns det kanske ingen anledning att våtraka sig. Själv ser jag ovårdad ut redan på eftermiddagen om jag rakar mig med apparat. Rakningen blir bättre än med Gilettehyvlar det kan jag lova. Om det är värt det är upp till var och en.
Klipper du dig själv med en hushållssax också, med kastrull som mall?
Gud nej. Jag klipper mig själv med en trimmer. Det tar 10-15 minuter. Det har jag gjort hela livet. Har aldrig någonsin betalt för att klippa mig hos en frisör och kommer heller aldrig göra det.
Fastän rakkniv är lite för hardcore för mig, har testat ett par gånger och efterlämnat vasken liknande något ur motorsågsmassakern. Gilletteprodukter gav jag upp ganska många år sedan nu och använder mig numera av säkerhetsrakhyvel och Derbys rakblad. För min hud, och kassa teknik, är feather rakbladen lite för vassa men jag känner flera som älskar dem.
Känner igen mig i att rakning har blivit något av en “upplevelse”. Att skumma upp sitt eget raklödder och få ett totalt slätrakat ansikte är en fin upplevelse. För er som är intresserade av att testa på kan jag rekommendera produkter från Proraso, de är budgetvänliga och håller en bra ratio mellan pris och kvalitet.
Linjer i skägget? Matchar man det med ett rakat hack i ögonbrynet eller?
Kör säkerhetshyvel och olika tvålar sedan kanske 10 år tillbaka. Har i princip bara en hyvel och en borste men har fått ta över några tusental rakblad och köper gärna olika tvålar som var och en varar en evighet, i synnerhet när man använder lite olika. Känns väldigt långt bort att gå tillbaks till nån mach3 eller vad de heter nuförtiden.
Om tiden är knapp finns det helt ok rakkräm från Rituals som man bara lägger på som den är (ingen borste till den).
Jag rakar huvudet och trimmar skägget.
Använder en philips one blade för trimmandet. Har gjort länge och är väldigt nöjd med den. Använder den ibland för att raka halsen med, istället för rakblad. Om man bara vill snygga till det snabbt. Tar sekunder och blir en väldigt nära rakning.
På huvudet har jag provat allt möjligt. Säkerhetshyvel tar för lång tid och ökad risk att jag skär mig. Inte fullt lika enkelt med vinklar när man rakar sig i nacken.
Har provat huvudspecifika trimmers, de har varit värdelösa. Generellt tycker jag det är mycket enklare och smidigare att raka än att trimma huvudet. Det går snabbare och man sköljer bara bort håret från hyveln, det blir mycket mindre att städa bort. Med trimmer behöver man raka sig i duschen för att håret hamnar överallt.
Det gäller bara att vara regelbunden med rakandet av huvud så går det snabbt och smidigt. Om det är två veckors tillväxt så täpper det igen rakbladen, vissa mer än andra. Säkerhetshyvel skulle jag säga är värst. Gilette mach täpps också igen rätt lätt. Det gäller att ha lagom många blad och lagom mellanrum. Har tidigare kör boldking och varit nöjd. Numera kör jag mach 3. Det är enkelt att få tag i (storpack) och håller länge. Rakar med 0.5 - 1.5 veckors mellanrum och då går det på kanske 2-3 min med mach 3.
Sen så kör jag med lite tvål och en boldking i duschen och känner över huvudet snabbt för att se om det är något enstaka strå jag missat.
För hals kör jag philips oneblade/mach 3. Trimmning av skägg kör jag oneblade. Trimning av kanter på skägget/stubben kör jag en rakkniv/shavette. Huvudet mach 3.
Tack för att ni kom på min ted-talk
Jag kör säkerhetshyvel, rakborste och raktvål sedan 15 år tillbaka. Helrakat ansikte.
Skulle aldrig gå tillbaka till flerbladssystem. Både dyra, irriterande för huden och inte alls samma upplevelse. De få gånger jag använt Mach 3/Fusion som substitut i stress (bortrest etc) sedan övergången har jag bara påmints om hur mycket skönare och roligare det är med klassisk våtrakning.
Klassisk våtrakning med säkerhetshyvel (eller kniv) gör rakningen till en härlig mysstund - helst med en podcast i bakgrunden eller lite lugn musik.
Inlärningsperioden är olika för alla men jag tycker att denna farhåga ofta överdrivs. Ha inte bråttom bara och tro inte att du kan stå som med flerbladssystem och attackraka ansiktet i duschen från alla möjliga vinklar.
HAr du någon bre rekommendation? Tycker tvålen jag har tar för lång tid att löddra… så använder 7/10ggr skum för att jag är lat…
Oj, det finns så mycket bra
En favorit jag använt upp och nu saknar är norsk och heter Fitjar- Fjellheim.
Massa amerikanska artisaner, där jag mest använt Declaration Grooming (och gillar deras tvålar).
Svenska Laugars enbärsdoftande är också trevlig.
Det finns mycket bra som sagt!
När ICA slutade sälja sina rakblad och det bara fanns skitdyra Gilette kvar, gick jag över till säkerhetshyvel för tre år sedan. Jag använder Palmolive rakcreme på rakborste och löddrar upp det på halsen direkt. Har tjänat in det flera ggr om nu.
Jag har gått i min fars fotspår och kör uteslutande på knivar köpta för en spottstyver på loppisar. Har ungefär 10 st, varav den äldsta sannolikt är från sekelskiftet. Håller helt med om att det blir lite som ett mini-spa. Kostnaden för knivarna är försumbar, la istället lite mer pengar på en bra slipsten och bra tvål. Rakningen blir toppen och det är en rolig grej, så jag ser bara fördelar med det👍
Jag vill bara påpeka att Gillette gör utmärkta säkerhetshyvlar.
De var typ de första som började tillverka och marknadsföra dem i industriell skala. För över 100 år sedan.
Här är det ju inte bara en fråga om pris och bekvämlighet. Stil! Det är ju helt ovärdigt att använda olika moderna engångshyvlar, elapparater, tvål på sprayflaska etc.
Vad använder ni efter rakning för att få huden mjuk och fin? Jag varierar mellan olivolja eller kokosolja.