En räntehöjning innebär i alla fall i teorin att börsen går ner eftersom det då blir mer attraktivt att investera i räntebärande papper av olika slag och eftersom det blir mindre attraktivt att låna pengar för att köpa aktier.
Högre räntor innebär ju också på längre sikt att det exempelvis blir dyrare med bostadslån, vilket drabbar byggsektorn. Företagen får också dyrare att låna, vilket kan minska investeringsviljan, o.s.v.
Hur en räntehöjning i USA påverkar börsen i Sverige har jag dålig koll på, men en stor höjning borde ge påverkan med tanke på USA:s tyngd i den ekonomiska världen.