USD har återtagit en del styrka i år och speciellt senaste månaderna / veckorna. Idag ligger den ytterligare +1% över dan, ca 8% i år. Samtidigt såg jag nån typ av bedömning av inflationen i USA på runt 6%.
Hundpromenadstanke: Betyder det att valutamarkanden bedömer att inflationen i Sverige är högre än den i USA ? jag tänker mig att inflationen borde ha en betydande roll iaf ?
Allt hänger ju ihop, så någonstans stämmer nog hypotesen. Men kanske det är så mycket annat som spelar större roll så att din slutsats inte riktigt går att dra?
Sen måste man ju hålla isär alla siffror. Inflationen i USA kanske är 6% i årstakt just nu (i oktober gissar jag man syftar på). Men den totala inflationen för året kan ju vara något helt annat, och en jämförelse med valutakursen “i år” blir vansklig.
Yes, låter rimligt. Nånstans är det ändå lite oroande, om det tyder på att inflationen håller på att dra iväg rätt ordentligt i Sverige. Vi kanske kan vara på väg upp rätt mycket från de 3% som rapporterats hittills. Det kanske även finns olikheter i hur man mäter ?
Jag tänker att pga av hög inflation i USA så bettar marknaden på höjda räntor och då dras kapital till USD. Antar att mr market då tror på högre inflation och högre räntor än i Sverige.
Ett annat scenario är att någon positionerar sig för mer volatilitet framöver. SEK brukar gå ner när utländska aktörer säljer av i Sverige (stor del av Sthlms börsen) och växlar SEK till USD för att ta hem pengar. Man kan tycka vad man vill om USD för den brukar vara ”safe haven” när det skakar medan SEK är som ett höstlöv i stormen.
Just nu tror jag mer på det 1a scenariet men det är egentligen ingen som vet