USD/SEK Prognos 2020

På bara 3 månader har kronan stärkts mot dollarn med nästan 5%! Det är en ganska stor förlust för oss fondsparare som har de mesta i usd.

Jag har börjat fundera på att valutasäkra mot ännu mera kronförstärkning i någon aktiefond, vad anser ni om det? Och hur hittar man valutasäkrade fonder?

Enligt SEB prognos usd/sek är att den i slutet av 2020 kommer kosta runt 8,88. Skulle det inträffa är det ytterligare förluster på 5-6% Då handlar det om tiotusentals kronor i förlust bara på valutarisken. Hur ska man agera?

Hej Tobias!

Det kan absolut hända att kronan stärks mer, skulle säga att ha en diversifierad portfölj med både svenska kronor och USD så behöver du inte tänka så mycket mer på det, du konsumerar i svenska kronor och har mycket av dina tillgångar i svenska kronor? Isåfall är det väl inte hela världen om en del av din aktieportfölj går ner tack vare valutan?

Det kan ju lika gärna gå åt andra håller och att du då tjänar pengar på valutan.

Jag håller med Robin med tillägget att det är EXTREMT svårt att valutasäkra själv. Jag har skrivit en artikel om valutasäkring här.

SEK har inte förstärkts mot USD det var USD som föll lite mot andra valutor p.g.av den politiska läget runt D.Trump men detta är bara tillfälligt för att den amerikanska ekonomin är starkt nog och valutan kommer att återhämta sig,SEK kommer tyvärr att försvagas ytterligare för att förtroendet för Sverige som land minskar ,ekonomin krymper , och företag flyttar utomlands p.g.av för höga löner ,investeringarna minskar ,brottsligheten ökar i samhället och invandringen av okvalificerad arbetskraft leder till minskad kvalitet och förtroende för allt som produceras i Sverige.