Tänka rätt om dollar och globalfonder?

Hej forumet, hjälp mig att tänka rätt. En globalfond innehåller ca 70% USA-aktier. Fonden handlas i kronor och stigande dollarpris har hjälpt fonden. För ett år sen kostade en dollar 8,50 kr och nu nästan 11 kronor. Det är all time high på en 20-årsperiod.

Om man tror att dollarn peakar nu, då borde man skifta från globalfonder till sverigefonder. Tänker jag rätt?

Bonusfråga: peakar dollarn nu?

Dollarn i SEK peakade 11e oktober på 11,37, idag står den i 10,86…

Det är suuupersvårt att sia om hur valutor beter sig i framtiden, ingen idé att ens försöka spekulera i min mening. Inte ens riksbankschefen vet, så du kommer garanterat inte få något tillförlitligt svar på detta forum.

Här har du en långtidsprognos, som inte heller är något att lita på. Men antagligen gjord av bedömare som kan mer än vi:

2 gillningar

Om den peakar nu eller senare är omöjligt att veta. Det kan röra sig på många sätt. Däremot finns en långsiktig rörelse fram och tillbaka gällande värdet på dollar vs. mindre valutor. Hur lång tid det tar innan något ändras och vad det konkret innebär går inte att veta. Däremot är det en rimlig tanke att förvänta sig att kronan kommer att stärkas när konjunkturen blir bättre. Det är en spekulation men det har empiriskt stöd från hur det har sett ut historiskt.

Precis, fallet har redan börjat :wink:

Du har såklart rätt i svårigheten att förutspå USD/SEK. Alltför många variabler som påverkar. Jag tror jag väljer en försiktig mellanmjölksstrategi: skifta inte existerande fonder men nysparande får gå till sverigefonder.

2 gillningar

Börsen i USA har stigit senaste månaden, samtidigt som dollarn sjunkit mot kronan.
Globalfonder och usa-fonder har stått still.

Sverigefonder har kunnat stiga när börserna steg, trots dollarfallet för de är inte exponerade mot usd.

Den som haft både en sverigefond och en global fond har denna månad kunnat rebalansera del av vinsten i sverigefonden till globalfonden.

Nästa månad kan det vara tvärt om.

1 gillning