Jag tjänar stora delar av min lön i dollar och mina tillgångar består till 80% av dollar i form av likvider och globala indexfonder.
Det har fram till 2025 varit frid och fröjd, men nu har jag bittert fått smaka på min överexponering mot dollar. Vilka smarta sätt kan jag diversifiera min portfölj på för att sänka valutarisken?
Bonusfråga: Sett att flera banker spår att dollarn ska under 9SEK i början av 2026 - hur säkra brukar bankernas analyser kring valuta vara?
Du är inte exponerad mot USD speciellt i dina globala aktiefonder. Handelsvalutan (eller noteringsland) för underliggande bolag speglar inte nödvändigtvis dess valutarisk.
Finns nog inte många alternativ förutom investera mer i Europa eller Sverige.
Sedan även om valutan påverkar något. Brukar det i helhet bli bra resultat. Tänk på att börsens snitt har med valuta påverkan att göra också. Att det märks nu är för att det gått löjligt fort. Vi har hunnit med bättre och se att vi fortfarande ligger runt 10 minus, trots att amerikanska börsen är tillbaka på runt 0. Men kollar man på 5 år så är det ändå bra resultat.