Svenska krona boom eller bust

Hej Allihoppa,

Jag undrar hur ni tycker kring svenska kronan i 2025 och 2026, tror ni att kronan kommer stärkas?

Jag hör gärna era teorier och hur ni tror att det här kommer påverka oss som bor i Sverige.

Över det senaste seklet har SEK tappat ungefär 97% av sitt värde. Min gissning är att det fortsätter i samma riktning. Men jag tror inte att det har någon större påverkan på folk som bor i Sverige.

1 gillning

Oavsett kommer det nog inte påverka oss så mycket. Lite starkare eller svagare konkurrenskraft och motsatsvis lite dyrare eller billigare utlandsresor. Tror det kommer påverka oss mer huruvida förtroendet för USD som världsvaluta fortsätter vara något sånär intakt…

Det är ju rätt oklart varför sek är så svag. Men den vanligaste förklaringen tycks vara att världen har bilden av att hushållen har för höga skulder (vilket man kan diskutera). Om det är det som är förklaringen så lär sek fortsatt vara svag och ointressant eftersom inget tyder på att hushållens skuldsättning kommer minska.

Storbankernas bedömning inför 2025 med enstaka undantag var 10.5-10.8 USD/SEK och 11-11.20 EUR/SEK. Vilket i dagsläget innebär en mycket liten eller ingen förändring.

Så för en investering idag gör man kanske rätt i att inte valutahedga.