Läser/hör mycket om att US dollarn kan hamna under press med superinflation i USA i en ganska nära framtid. Anledningen brukar kallas den enorma skulden som gör att många kanske börjar bli tveksamma till just USD.
Vad tror ni? - ska man lyssna på dessa profeter och börja minska i investeringar baserade på USD, eller kommer ett fall i USD att ta med sig allt annat oxå?
Det har visat sig tydligt att tillgångar såsom aktier, särskilt i större globala företag, är stötkänsliga mot just inflation. Att det händer saker med dollarn behöver alltså inte automatiskt innebära att alla aktier faller i motsvarande grad. Däremot blir det billigare att vara turist i USA. Det finns helt säkert de på forumet som är mer insatta i detta än jag.
Hej och tack.
Så du anser inte att man behöver dra sig ur aktier i USD utan tro att de kan motstå en smäll mot valutan.
Med så mycket lån mot USD blir man ju lite orolig…
USD fortsätter stadigt ner mot 0, som alla fiatvalutor.
Vid något tillfälle kraschar USD, som alla fiatvalutor.
Mer än så vet ingen om vad som kommer hända när med USD.
Bäst är att placera sina medel i sådant vars värde inte beror så mycket på någon valuta, som aktier eller ett hus att bo i eller solceller att få el av.
Jag tror att någon med mer insikt i frågan borde uttala sig men om hotbilden specifikt handlar om inflation i USA så borde inte det vara något avgörande problem för aktievärdena i större globala bolag. Sedan kan det ju finnas sekundära effekter som spelar in på olika sätt. Ekonomin i världen är också sammankopplad så att tro att man kan undvika risker genom att välja bort en viss valuta är lite kortsynt.
Om aktier är noterade i flera valutor kommer de handlas dyrare i dollar om valutan faller, men bolagsvärdet bör inte falla.
När senil biden nu kört full gas mot stupet och harris kör i samma hjulspår så kan de väl knappast sluta utan nån form av smäll någonstans.
Hela valuta politiken har fallerat i usa, men samtidigt har olyckskorparna sagt att dollarn ska krascha i många år.
Tror vi får vänta och se, jag kommer ligga kvar i mina bolag och göra som i sbb, köpa mer för utd och hoppas på common sense i slutet av skuldbacken, d.v.s att de betalar ner den till rimlig nivå.
Tror du svarade på min fråga, om USD fiat sjunker kraftigt mot annat (BRICS+, €, osv) så spelar det ingen större roll för förs mot SEK blir samma, fattar jag dig rätt?