Pension, en fond eller olika?

Hej!
Jag är 27 år och har ett pensionssparande i Avanza på 1000 kr/mån. Har investerat lika mycket i Avanza Global, Avanza Zero och Avanza Emerging Markets varje månad i några år nu.
Jag har precis blivit intresserad av ekonomi och börjat tänka i banan om jag bara ska slänga in hela 1000-lappen på Avanza global istället för att fördela mellan alla tre fonder?
Vad tror ni att jag kommer få bäst avkastning av den dagen det är dags att börja använda pengarna?

Omöjligt att svara på tyvärr. Men en global indexfond brukar vara svårslaget.

Men jag hade personligen behållt åtminstone Emerging markets fonden och så hade jag bytt Avanza Zero mot Plus allabolag Sverige index (den är bredare än Zero).

Fördelat 80% global, och sedan 10% var i de övriga. Brett och billigt! :slight_smile:

Detta för att efterlikna mer hur marknaden faktiskt ser, men med en liten extra tilt mot Sverige.

Att fördela lika som du har gjort blir lite som att baka en kaka där huvudingridiensen är mjöl (globalfond) men man väljer ändå att i lika mycket delar salt (tillväxt) och bakpulver (Sverige) för att man tror det blir godare.

Hej Viktor, välkommen till forumet!

Ska man tro på den effektiva marknaden så borde du ha:

1 gillning