Pension, sjukt förvirrande, vad är SEB ITP entre pension?

Hej,

Har börjat podlyssna under sommaren och har väl lyssnat igenom ungefär hälften av rikatillsammansavsnitten o insett att jag har NOLL koll på pensionen…

Loggade in på SEB nu för att kolla vad jag har där… Vad är det för nåt? Där i finns två fonder.

En SEB Sverige indexnära A med en avgift på runt 0,2 o som utvecklats bra.

En SEB globalfond - Lux där avgiften ser ut att ligga på 1,5 och haft sämre utveckling än den indexnära fonden så jag tänkte att jag byter ut denna…

Då får jag en “arg” varning att om jag gör ett eget val av fonder så kommer fondportföljen som är ansluten till min försäkring att avslutas…

Vill jag göra det? Vad innebär det?

Kan man flytta över all pension som man har… har lite i SEB o lite i Swedbank till ett ställe?

Ta en titt på https://www.minpension.se/ om du inte redan gjort det.

Antar att det du har på SEB är en del av din tjänstepension. Vilka andra alternativ du har beror på vilket kollektivavtal du tillhör. Din entrélösning är väl just att dina pengar placeras automatiskt i dessa två fonder då du har ett antal år kvar till pension, allt eftersom kommer en del av kapitalet antagligen också flyttas över till räntefonder. Om du går ur entrélösningen är det bra att komma ihåg att ingen annan kommer justera ner risken åt dig längre fram automatiskt, så du får göra det själv då om du vill.

2 gillningar

Du har gett SEB rätten att placera dina pengar i fonder. Du måste valt det någon gång, tyvärr får jag nog säga.

Varningen gäller att du tar eget ansvar och lägger upp din portfölj själv, och att de inte gör det längre. Försäkringen/tjänstepensionen finns kvar på SEB såklart men de väljer inte fonder åt dig.

Du kan göra det mycket billigare själv. När banker väljer åt en, så tar de fonder som passar DEM, inte dig. Därav den onödigt höga avgiften.

Om du inte vill, får eller orkar flytta den till någon annan bank så kan du åtminstone välja bättre själv hos SEB. Se tråden nedan med förslag på fonder och fördelning som är ”översatta” från Lysas portföljer (en fondrobot) oxå mycket lik Jans modellportfölj ”global portföljen” då man ska ha minst 10 år kvar till pengarna ska tas ut (annars ska man ha lägre aktieandel). Det är inte fel att göra direkt så du får bort de onödigt höga avgifterna.

Pension känns snårigt, och är det tyvärr rätt ofta också. Man undrar lite hur våra kära politiker tänkte när systemet lades upp. Kräver lite för mycket av den enskilde i min mening.

Tips är att lyssna på RT avsnitten nedan om du inte redan gjort det samt att logga in Minpension (länk nedan) där du kan se alla dina pensioner. Så får du börja nysta därifrån.

Om du vill läsa mer om tjänstepension så har konsumenternas en rätt bra sida som ger överblick. Så kan du gräva vidare beroende på vilket avtalsområde du tillhör.

Tyvärr är det nästan omöjligt att samla alla sina pensioner på ett ställe.

• Inkomstpension och PPM finns ju hos Pensionsmyndigheten.se.
  • Kollektivavtalade pensioner är ofta bra i avgift (låg) men kan bara flyttas till de banker/försäkringsbolag som facket/arbetsgivaren har kollektiv avtalat med. Oftast en 2-3 olika. Kollektivavtalade pension flyttas mha av en ”Valcentral” och vilken man har beror på vilket ”avtalsområde” man tillhör (oftast benämnt med en förkortning tex ITP). Alltså får man först ta reda på vilket område man tillhör (kolla vad det står på dina olika pensioner på Minpension) och sedan läsa mer om den på Konsumenternas. Så klurar du ut det.
  • Sen kan man också ha icke kollektivavtalade pensioner, tex från arbetsgivare som inte har kollektiv avtal. Dessa är svårare att flytta så man får ofta fokusera på att välja bra fonder.

Viktigaste är att se till att man har vettiga fonder oavsett var de finns. Oftast finns helt OK/Bra indexfonder hos de olika bolagen. Se tråd länken ovan med förlag för många olika banker, baserat på RT filosofin.

Ett tips när du går igenom dina olika pensionskonto på Minpension är att också titta efter vilken ”kapitalavgift” som också kallas ”skalavgift” du har på ett visst pensionskonto. Detta är avgifter som tas utöver fondavgifterna. Dyrt är det när dessa är 0.4% eller mer. Bra är 0%. Om du har någon dyr så börja med att hitta hur du flyttar det pensionskontot till någon som har låg avgift.

Ja, du förstår att man undrar hur våra politiker, fack och arbetsgivare tänkte när de snickrade ihop systemet.

Tänk på det som ett spännande pussel som innehåller en massa pengar som en dag blir dina så blir det roligare. Stort lycka till och hoppas att något av detta hjälper dig framåt :grinning::+1:

2 gillningar

Tusen tack, jag ska gå loss o byta fonder och kolla på ppm o lyssna på dessa avsnitt igen. :heart:

I flera kollektivavtalade tjänstepensioner kan du välja på 5 bolag gällande fondförsäkring och 5 bolag gällande traditionell fondförsäkring.

De är bara Fora (Privata arbetare) vad jag vet som inte låser in 50 % I en traditionell försäkring. Märkligt att de privata arbetarna är de enda som har kompetensen att välja fritt mellan fondförsäkring och fondförsäkring :slight_smile: