Pensionsfond börsnedgång

Om man tror på en börsnedgång, finns det en premiepensionsfond som går uppåt då? Typ som att man går kort på säg usa börsen? Har nån tips? Jag vet att jag hade någon förut som gick upp när valutorna stärktes med kommer inte ihåg vad den heter…

Om det inte är en räntefond du menar kan det vara Amundi Volatility World A2.

Jag vet inte vilken strategi du tänker ha, men att parkera med hela kapitalet i fonden (om det nu är den) i tron på en börsnedgång är inget jag skulle rekommendera. Dels finns det även risk med den fonden, dels är det som bekant svårt att tajma marknaden.

Just det, tack det var så den hette. Nej mixa upp med räntefonder kan vara bra isåfall.

Jag tror också på ett svagare 2025 (inte krasch). Jag har viktat om från 100% global index till 60/40 global index och räntemix. Det tror jag är bättre än att lyfta ut hela kapitalet.

Nu vet jag inte din ålder men att gå kort marknaden i något så långsiktigt som pension känns som ett säkert sätt att få otroligt låg pension när det väl är dags. Att försöka tajma marknaden på kort sikt är sällan lyckat, att försöka göra det i sitt pensionssparande känns otroligt riskabelt, vilket väl är tvärt emot vad du försöker uppnå egentligen.

Vikta över till mer räntor om du är genuint oroad.

2 gillningar

Som andra säger, väldigt riskabelt. Tänk bara hur många som sade samma sak på slutet av 2023. Antag nu att du lyckades hitta en fond som kortade USA. Den skulle till dags dato gått back cirka 25%. AP7 har gått upp ungefär samma. Din tvillingbror som bara körde vidare med AP7 skulle alltså haft 66 % mer kapital i sin premiepension än dig idag, efter ditt riskabla beslut 2023, och det måste du nu ta igen med än mer risk om du inte bara accepterar att hans premiepension kommer bli nästan dubbelt så stor som din.

Att ens ha kapital på marknaden är riskabelt. Allt är ju risk. Grejen som jag ser det är att försöka navigera långsiktigt. Senaste 2 åren har jag legat mest i guld med 40 procent på indexfond. Jag har varit nöjd med det beslutet. Nu tror jag framöver på en skakig marknad och som 3-hinkar skriver, ingen krasch men väldigt svårnavigerad. Guld har kanske mer att ge men sp500 tror jag peakar nånstans här för lång tid. Såklart kan jag ha fel. Men om jag tror det så letar hag efter alternativ. Emerging markets är också nåt jag funderar över.