Mina pensionsfonder har haft en bra utveckling. Det mesta av kapitalet ligger i indexfonder med låg avgift. Jag funderar över huruvida Trumps utlovade tullar kommer att vända upp och ner på världsekonomin. Kanske är det läge att casha in vinsten och placera pengarna i någon annan typ av fond med lägre risk innan det är för sent? Åtminstone temporärt tills man sett hur det utvecklar sig. Hur resonerar andra? Tacksam för svar!
När ska då gå i pension?
Jag är 52 år nu och planerar att gå i pension om 13 år.
Börsutvecklingen sedan valet visar att folk med mycket pengar resonerar på ett sätt som inte har lett dem till att ta ut pengarna från aktiemarknaden. Jag sitter lugnt i båten.
Kanske börjar närma sig att vikta om.
Säg om börsen kraschar rejält, hur påverkar det din uttagsplanering? Har du vanlig pension också som täcker dina vardagsutgifter?
Jag är 43 idag och planerar att börja vikta om vid 58, 10 år innan min pension. Men kommer vikta om 1/30 del per år, då jag räknar med att ta ut summan under cirka 25-30 år.
Så beror på hur din plan och situation ser ut.
Välkommen till forumet! ![]()
Jag resonerar precis som @havsekorren
Så, samma här. Fullinvesterad och då är jag ändå i din ålder. Trump styr inte över allt och marknaden tenderar att värdera nyheter annorlunda än vad nyhetsmedia gör.
Jag funderar på att balansera om lite. Om Trump går vidare med tullarna så lär det bli skakigt på marknaden ett tag.
Har någon tips på vad som är mer stabilt?
Räntor? Guld?
Vilka tullar är det som ligger på bordet?
Det är inte bara en del i en förhandling om immateriella rättigheter?
Enligt vad jag har förstått så handlar det fortsatt om att försöka “skydda” amerikanska jobb och industriell kapacitet genom denna gång till att börja med lägga 20% extra tull på all import från Mexiko, Kanada och Kina. Om jag balanserar om mitt sparande så är det endast temporärt för att övervintra det eventuella kaoset utan förluster och sedan återgå till indexfonder med låg avgift fram tills jag är runt 59år och efter det välja en strategi med lägre risk. Men man vill ju inte missa eventuella uppgångar heller, så jag vet inte om jag ska agera eller sitta lugnt i båten.
Tajma marknaden är ingen bra idé. Jag föreslår att du sitter lugnt i båten.
Hur har ni totala portföljen viktad?
Om amerikansk ekonomi spås gå starkt under Trump,om vi bortser från tullarna i sig, så är det väl bara sitta ner i båten om man tex har global indexfond som är viktad 70-75% mot USA?
Jag har i huvudsak 4 fonder som jag aktivt sparar i också, den portföljens USA andel ligger på 65%. Så länge man ligger nära marknadsvikt och har större delen i global indexfond behöver man väl inte tänka så mycket?
Har man inte det kanske det blir annorlunda…
Vi gör som alltid. Vi är fullinvesterade så när som på buffert och sitter still i båten. Har i princip allt på Lysa.
Ekonomin gick ju som tåget under Trumps förra tid som president, marknaden tror också att även denna gång kommer vara fantastisk för ekonomin. Det var ju heller inga krig under hans förra tid.
Ofta använder han olika knep i förhandlingar för att få bättre villkor, vilket är troligt att han gör även nu, sannolikheten att han kommer genomföra tullar mot sina bästa allierade länder är nära 0% enligt marknaden.
Det är en av anledningarna till att börsen går upp väldigt mycket just nu, för att investerarna ser väldigt positivt på framtiden med Trump i rodret.
Du räknar inte Jemen, Syrien, Etiopien m fl konflikter förstår jag.
Trump startade såklart inga krig under hans förra tid som president, när inflationen var låg, börsen gick som tåget och det var fred för oss i västvärlden.
Det var en fantastisk tid och att säga något annat blir ju konstigt från mitt perspektiv.
Aha, du tänker på den klämmiga amerikanska traditionen med amerikanska anfallskrig? Ja, det är ju en annan femma förstås.
Jag hoppas bara att kloka(re) människor i kongressen stoppar de största galenskaperna han kan hitta på. Jag tror att marknaden räknar med detta också.
Ja vad som är galenskaper är ju subjektivt såklart. Galenskaper för mig kan vara helt normalt för någon annan, jag försöker vara ödmjuk för det.
Nu har ju han vunnit valet med antal röster också, och vunnit nästan alla delstater, så det får vi ändå ha respekt för. Han är folkets utvalda president och de litar och tror på honom, det finns också en stark optimism på börsen. Ska bli spännande att följa!
Under Trump signerades The Abraham Accords, inte helt obra ändå?
Han har hotat ned stora tullar på i princip allt från Kanada och Mexiko. Han har också sagt åt sina väljare att de andra länderna betalar tullavgifterna vilket ger en extra inkomst för USA. Nu fungerar det inte så, flera företag i USA har redan sagt att se kommer att höja priserna pga tullarna.
Det är möjligt att det är en förhandlingstaktik. Det är nästan det enda jag kan komma på som kan stoppa det.
Ah, du menar så som han och hans anhängare gjorde när Biden vann det förra valet? ![]()