Säkra fondtillgångar inför Trumps tullar?

Jag har hört han uttrycka det som hämnd. Men vad gör vi mot dem? Vi har ju ingen tull mot USA. Jag hörde att han drog historier om att tyska bilar säljs i USA och inte vice versa, men det är väl inte för att EU jävlas med amerikaner? Eller? Jag antar det beror på kvaliteten.

Vi har ju iofs rätt komplicerade regelverk. Ett tag skulle det regleras hur usb-uttagen såg ut i EU. Sedan ska det godkännas kakor på alla hemsidor, men det drabbar ju främst oss själva. Eller är det sådant han tolkar som att EU hindrar frihandeln, därför ska han “hämnas”?

Tack för alla svar! Jag tror att jag ska balensera om mitt sparande nu trots allt, innan det är för sent. Jag missade att göra det inför Ukrainakriget och den efterföljande energikrisen. Som president kan väl Trump införa tullar på egen hand (såvitt jag förstår) utan att involvera kongressen och representanthuset och då finns det ju ingenting som direkt bromsar honom. Frågan är var man temporärt ska placera sina pensionspengar, antar att enda alternativet är räntefonder?

1 gillning

Sitt still i båten. Försök inte tajma marknaden. Bättre att bara låta de vara.

…och sedan flyttade de ambassaden till Jerusalem. :see_no_evil:

Det går ju inte att baxa runt deras rullande sjurumslägenheter på våra gator. Undantaget är väl Tesla, och då menar jag inte sopcontainern, som sorterar bland de förstnämnda.

Nej, han vill mest att Kina ska sluta exportera mer än de importerar och i nästa steg vill han skylla alla landets tillkortakommanden på andra. Det är inte svårare. Dumma kanadensare, som inte handlar mer skräp liksom.

Politik funkar ju som så att om han tar sig för stora friheter finns det ingenting som hindrar att man motarbetar honom på andra områden.

“-Hej Donald, Stormy fick nog tystnadspengar trots allt…” :thinking:

1 gillning

Vore det dåligt för världsekonomin? Det låter som merkantilism. Vet att Trump brukar beskyllas för det, men det låter karaktäristiskt av honom att sätta hårt mot hårt för att bygga ett utgångsläge.

Vi i Europa hamnar ju i deras skruvstäd. Tyskarna är inte glada och får mr Orange som han vill så lär ju och mrs Jones dra åt svångremmen och sluta konsumera istället när allt de vill ha blir dyrare, varpå den inhemska ekonomin påverkas oavsett.

1 gillning

Jo, förvisso. Jag är inte så aktiv i mitt sparande att jag kan tajma marknaden i ett kortare perspektiv, därav bekvämt med indexfonder (och billigt). Min svåger flyttade allt sitt sparande till räntefonder före Ukrainakriget och räddade de tidigare uppgångarna, så därav mina tankegångar. Å andra sidan är ju inte USA hela världen och aktiemarknaden kanske inte avspeglar den globala konjunkturen om inhemska marknader stärks på bekostnad av export eller att produktion flyttar till billigare länder och ekonomin växer där istället? Jag tänker enbart på min privatekonomi nu och lägger inga politiska värderingar i mina resonemang…

Utgå från dig själv, din ålder och när du ska börja ta ut pengar.

Utgå inte från vad världsledare säger eller gör.

Det första sätter dig i framsätet med kontroll över din ekonomi, det andra skapar oreda och osäkerhet som du inte behöver.

2 gillningar

ombalanserade han då efter eller ligger han fortfarande utanför och har missat uppgången globalt index har haft på 50% de senaste 3 åren?

Jag har lessnat på att försöka tajma marknaden… det fungerar aldrig :stuck_out_tongue:

3 gillningar

Ja, det gjorde han. Men han är betydligt mer om sig och kring sig än vad jag är och håller på med kryptovalutor osv. Men jag hör vad ni säger, tack för feedbacken! Jag ska ta mig en rejäl funderare på om jag ska idas göra några ändringar eller ej. Men det lutar kanske åt det senare…

1 gillning

Time in the market, framför timing the market är det väl?!

De bästa investerarna i världen är de som köper en global indexfond och glömmer bort den för all framtid, absolut minst 15 år.

Det tycker jag i alla fall!

Loggar du in på Avanza oftare än en gång var femte år så har du inte riktigt fattat grejen tycker jag. Då är du för instabil för att ligga på börsen. Köp och glöm!

Alltså, backade man ur en stund innan Putte gick bananas och sedan såg fallet, då är det ju givet att gå in igen och i det läget är botten ganska lätträffad eftersom hela världen (nästan) backade Ukraina.

Men när det är lite lagom pyspunka över månader och liknande resa tillbaka, då är det få som får till det, eftersom tecknen är diffusa. Jag vågar hävda att han hade tur, till 90% iaf.

2 gillningar

Man behöver endast pricka in en krasch i sitt liv. Kommer den 2025?

Den har redan varit

Många små och några stora har redan varit.
När kommer nästa stora, 2025?

Förhoppningsvis 2025, vi med lång sparhorisont har inte råd att hålla uppe dessa värderingar. Blås ur rejält så kan vi börja om på ny kula.