Jag har i princip hela mitt sparande i GlobalaIndex fonder med låg avgift. Dessa är ju ca 75% i USA, och en stor andel av det är ju i magnificent 7. Så egentligen inte så stor riskspridning i praktien även om det är globala fonder.
Utan att i övrigt lägga någon värdering på Trumps sakpolitik känns det som att det kan bli ett par mycket stökiga år (handelskrig, bråk om Grönland och Panama, Nato ev. i sönderfall, etc), och en kaotisk situation kring nedmontering av den amerikanska statsmakten om Musk får som han vill.
Kort sagt, är det läge att skala ner från globala indexfonder och “casha in” och parkera besparingarna ett tag?
Vad tror ni, kommer Trumps rätt instabila uttalanden skapa en fortsatt uppgång då det gynnar amerikansk industri, eller blir det en eventuellt rätt stor nedgång för att det blir kaotiskt i världen ett tag?
Jag är inte ute efter en för- och emot Trump diskussion här, utan en seriös analys av hur stökigt det kan bli och hur det påverkar globala indexfonder.
Kanske ett bra ämne för en kort.pod nu @janbolmeson ?
En seriös analys av hur stökigt det kan bli? Här hittar du den:
En variant på trådens tema återfinns i till exempel:
Skämt åsido. Holistiskt så läser jag att du är nervös. Det gick nyss bra. Nu resonerar du “det mullrar på horisonten [mediarapporteringen] så nu kan det väl inte fortsätta gå bra… är det dags att skörda [tajma marknaden]”
Forskningen säger att du ska sluta känna efter. Du ska agera i enlighet med ditt mål/planen och ignorera allt brus som surrar irriterande i närheten. Den seriösa analysen du söker, hittar du överallt. Men den leder dig bara vilse.
TLDR; Är du rädd / orolig eller mår dåligt. Sälj innehav och lev livet med mer trygghet och glädje. Strunta i börsen och dess negativa inverkan på ditt mående.
Det är svårt att sia om framtiden. Jag har dock länge haft åsikten att 100% aktier alltid är dålig riskspridning och att en portfölj är väl diversifierad först när den innehåller fler tillgångsslag.
Med dina funderingar kanske du bör kika in på tråden ”jakten på den ultimata allvädersportföljen”.
Finns också ett strålande POD-avsnitt där trådskaparen medverkar.
Antag att någon kunde ge dig följande magiska information för exakt 5 år sedan: Marknaden har nu gått uppåt i närmare 10 år. Om några månader kommer en årslång pandemi sprida sig över världen där många länder stängs ner helt och logistikkedjor kollapsar. Därefter kommer Ryssland invadera ett grannland och med detta kommer massiva sanktioner införas och energiförsörjningen i europa prövas och extrema elpriser kommer att ses över hela kontinenten. Senare kommer Israel-Palestina-konflikten blossa upp igen och leda till krig och elände och inblandning av Iran. Baserat på denna information ger jag dig möjligheten att helt lämna den globala aktiemarknaden idag och placera allt kapital i ett fasträntekonto med 1% (det är ju bra för vi har ju inte sett någon inflation på väldigt länge) i 5 år.
Du skulle alltså ha full information om vad som händer, och om du agerat på det i linje med dina tankar nu gjort ett katastrofalt beslut (baserat på utgången).
Kanonbra inlägg som kunde skrivas ut och hängas upp på mångas anslagstavlor. När man hovrar över säljknappen eller vaknar kallsvettig kan man bara kasta ett öga och låta livet fortgå.
Jag ska motvilligt erkänna att jag hade liknande känslor för ungefär 2,5 månader sedan. Då sålde jag av en del och lade på ett sparkonto. Valde att inte använda fasträntekonto, utan att istället ha torrt krut i en ev. nedgång.
Om jag räknar på detta gentemot börsen så har jag gått miste om lite pengar - någon enstaka procent. Men det känns ärligt talat jättebra även nu i efterhand. Det finns mer viktiga saker i livet än att optimera sin ekonomi.
BRICS lanserar ett nytt valutasystem. Dollarn rasar och drar med sig alla globala index som vi svennar köper. Den stora långa kraschen under 2025-2030 kommer få 08 att likna en hicka. Nytt odemokratiskt styre efter parlamentariska kaoset i tyskland, korea och japan som sätter spiken i kistan för all tidigare fria globala handel… välkommen till en ny mörk era där demokratierna dör ut och fabricerade vindarna i sociala medier styr agendan (om man får vara lite dramaturgisk).