Efter braksuccén med tråden Domedagstråd för 2024 så kör vi igång för 2025 nu.
Vad kommer gå åt skogen i år då? Världskrig? Världsfred?
Vad oroar du dig för?
Efter braksuccén med tråden Domedagstråd för 2024 så kör vi igång för 2025 nu.
Vad kommer gå åt skogen i år då? Världskrig? Världsfred?
Vad oroar du dig för?
Jag oroar mig nog lite för Europa.
Kanske inte direkt nån krasch 2025, varken politiskt eller ekonomiskt men det känns som att Europa halkar efter framförallt USA.
Kanske ska vi börja med att fråga ChatGPT vad som blev rätt/fel med 2024 tråden
. Någon med superabonnemang som kan göra det?
Negativa.
Positiva. (Balans är trevligt)
Oavsett, så fortsätter jag månadsspara och sitter still i min båt.
![]()
![]()
![]()
Vilken upplyftande tråd!
Det finns förresten också tre gigantiska investeringsbubblor som skulle kunna spricka:
Om något annat i världen svajar så finns det risk att dessa spricker och det blir inte alls roligt, oavsett vad om man explicit investerar i dem eller ej.
What she said: ^^^
![]()
Ska jag tweaka det så tror jag det finns chans att Ukrainakriget får en halvvettig vändning. Jag balanserar detta med att det nog var bra att du höjde kolonistugan en bit från marken.
Inte gjort höjningen än, men pump och extra slang finns nu.
Höjning står på listan, efter fixa golv till pergolan.
Sorry för OT. ![]()
2025 och beyond …
Kinas sköra ekonomi brakar tillslut ihop efter ytterligare tryck med Trump tullar. Fastighetsbubblan som är i pyspunka brister tillslut. Detta leder till global depression (jämför med när USA gick i depression -29). Landet knakar så hårt i fogarna att man behöver en extern fiende för att ena befolkningen och undvika inbördeskrig varpå Taiwan anfalls, vilket misslyckas men riskera spridning i nordöst Asien.
Börsen fortsätter dock upp mha enorma stödköp från centralbanker. Börsen är to big to fail.
Ryssland kollapsar tillslut när vapen- och guldlagren tagit slut. Faller isär i en mängd smårepubliker som styrs av småpåvar med sina giriga fingrar på kärnvapen. Ur askan i elden. Åtminstone fred i Ukraina.
Denagogmullorna i Iran tappar tillslut makten. Iranska folket får äntligen återgå till att göra det de gör bäst - affärer. Fred mellan Iran och Israel även om det officiellt inte varit krig ens. Irans proxy gerillarörelser faller ihop som ISIS. Fred i Mellanöstern. Vem kunde tro det?
Europa får sin revansch när vi nu får chansen att återuppbygga både Ukraina, fd ryska republiker som nu vänder sig mot väst samt Mellanöstern. Lite som Sverige gjorde efter båda världskrigen och blev ett rikt land på kuppen. En ny europeisk guldålder helt enkelt. Det trodde ingen åtminstone?
Europa blir 70% av globala indexfonder och folk på ett obskyrt internetforum oroar sig för att det ska kollapsa ![]()
Medhåll här också. Jag är mest orolig för att AI är övervärderat i sin nuvarande form (ekonomiskt alltså). Jag tror också att krypto kan få sig ett dyk, speciellt om samhällsekonomin tar fart på andra områden. Bostäder skrämmer mig mindre, åtminstone ur ett svenskt perspektiv. Hur kineserna ska lösa sina spökstäder får de själva fundera på…
Var det inte domedag som gällde. Det mesta där är ju party-party! ![]()
Domedag-som-leder-till-party är det bästa ![]()
Inget ont som inte leder till något gott.
Ja typ… Tanken med tråden är att ha en viss terapeutisk funktion.
Prata om de som oroar dig och:

Fler svennebananhemmaplantankar:
Mörkt nog?
Börsen kraschar -50% i USA av ingen annan anledning annat än att Shiller P/E på 38 inte var rimligt. Utan historiskt snitt var tydligen rimligare, trots AI-drömmar.
Ekonomin tuffar fortfarande på bland vanligt folk och arbetslösheten i låg. Men det blir extra katastrofstämning här på forat och i Sverige över lag då dollarn dessutom får sig en törn i värdering från starka nivåer, pga
protektionism. SEK stärks vilket förstärker fallet för oss.
Jag oroar mig för:
Jag tror att det blir ett ödesår för den svenska kronan. Sverige kommer rikta in sitt sikte mot att använda Bitcoi… Euro inom en snar framtid.
Det kanske inte låter så domedagsaktigt men om jag hade suttit med en massa svenska räntefonder hade jag nog oroat mig för det.
Nej, jag kom på det efter att jag skickat haha men för den svenska kronan är det helt klart en domedagsridå ![]()