Domedagstråd för 2025

Efter braksuccén med tråden Domedagstråd för 2024 så kör vi igång för 2025 nu.

Vad kommer gå åt skogen i år då? Världskrig? Världsfred?

Vad oroar du dig för?

7 gillningar

Jag oroar mig nog lite för Europa.
Kanske inte direkt nån krasch 2025, varken politiskt eller ekonomiskt men det känns som att Europa halkar efter framförallt USA.

7 gillningar

Kanske ska vi börja med att fråga ChatGPT vad som blev rätt/fel med 2024 tråden :smiley:. Någon med superabonnemang som kan göra det?

2 gillningar

Negativa.

1. Fler länder dras med i kriget i mellanöstern.
  2. Ukrainakriget harvar på.
  3. Ostadigt på börsen och i världsekonomin när USA försöker främja USA, men det går snett.
  4. AI börjar på allvar göra stora yrkesgrupper överflödiga med ökad arbetslöshet globalt.
  5. Blir återigen ett rekordvarmt år globalt, så livsmedelspriser och energipriser fortsätter stiga.

Positiva. (Balans är trevligt)

1. AI hjälper till med stora framsteg inom medicin och sjukvård.
  2. AI motiverar fler att skola om sig, förhoppningsvis till något de gillar.
  3. Fler länder tar efter Australien och begränsar ungas sociala media tid.
  4. Inga översvämningar i mitt område! :crossed_fingers: (Ego förhoppning).
  5. RT får ny fin hemsida, med länk till deras Buymeacoffeesida och inspirerar fler att gilla ränta på ränta effekten!

Oavsett, så fortsätter jag månadsspara och sitter still i min båt.

:sloth::sailboat::moneybag:

12 gillningar
  • Demokratin i USA dör
  • Ryska sympatisörer går framåt politiskt i Europa
  • Ryssland öppnar en ny front (kanske Estland?)
  • Chat Control röstas igenom och 1984 blir verklighet i EU
  • Trump genomför sina tariffer och börsen störtdyker
  • Jag blir arbetslös

Vilken upplyftande tråd!

14 gillningar

Det finns förresten också tre gigantiska investeringsbubblor som skulle kunna spricka:

• Bostäder
  • AI/LLM
  • Krypto

Om något annat i världen svajar så finns det risk att dessa spricker och det blir inte alls roligt, oavsett vad om man explicit investerar i dem eller ej.

9 gillningar

What she said: ^^^

:smiley:

Ska jag tweaka det så tror jag det finns chans att Ukrainakriget får en halvvettig vändning. Jag balanserar detta med att det nog var bra att du höjde kolonistugan en bit från marken.

3 gillningar

Inte gjort höjningen än, men pump och extra slang finns nu.

Höjning står på listan, efter fixa golv till pergolan.

Sorry för OT. :see_no_evil:

1 gillning

2025 och beyond …

• Kinas sköra ekonomi brakar tillslut ihop efter ytterligare tryck med Trump tullar. Fastighetsbubblan som är i pyspunka brister tillslut. Detta leder till global depression (jämför med när USA gick i depression -29). Landet knakar så hårt i fogarna att man behöver en extern fiende för att ena befolkningen och undvika inbördeskrig varpå Taiwan anfalls, vilket misslyckas men riskera spridning i nordöst Asien.

• Börsen fortsätter dock upp mha enorma stödköp från centralbanker. Börsen är to big to fail.

• Ryssland kollapsar tillslut när vapen- och guldlagren tagit slut. Faller isär i en mängd smårepubliker som styrs av småpåvar med sina giriga fingrar på kärnvapen. Ur askan i elden. Åtminstone fred i Ukraina.

• Denagogmullorna i Iran tappar tillslut makten. Iranska folket får äntligen återgå till att göra det de gör bäst - affärer. Fred mellan Iran och Israel även om det officiellt inte varit krig ens. Irans proxy gerillarörelser faller ihop som ISIS. Fred i Mellanöstern. Vem kunde tro det?

• Europa får sin revansch när vi nu får chansen att återuppbygga både Ukraina, fd ryska republiker som nu vänder sig mot väst samt Mellanöstern. Lite som Sverige gjorde efter båda världskrigen och blev ett rikt land på kuppen. En ny europeisk guldålder helt enkelt. Det trodde ingen åtminstone?

• Europa blir 70% av globala indexfonder och folk på ett obskyrt internetforum oroar sig för att det ska kollapsa :joy:

18 gillningar

Medhåll här också. Jag är mest orolig för att AI är övervärderat i sin nuvarande form (ekonomiskt alltså). Jag tror också att krypto kan få sig ett dyk, speciellt om samhällsekonomin tar fart på andra områden. Bostäder skrämmer mig mindre, åtminstone ur ett svenskt perspektiv. Hur kineserna ska lösa sina spökstäder får de själva fundera på…

6 gillningar

Var det inte domedag som gällde. Det mesta där är ju party-party! :partying_face:

3 gillningar

Domedag-som-leder-till-party är det bästa :joy:
Inget ont som inte leder till något gott.

4 gillningar

Ja typ… Tanken med tråden är att ha en viss terapeutisk funktion.
Prata om de som oroar dig och:

8 gillningar

Fler svennebananhemmaplantankar:

• Svenska politiker smygbörjar valrörelsen och börjar veva mot varandra.
  • Tidösamarbetet spricker och vi får nyval.
  • Effekten av Northvolts totala konkurs landar till slut i folks medvetande och plånböcker.
  • Skogsbränderna blir fler.
  • Östersjön når över sin “tipping point” och tvärdör.
  • Swishsystemet slås ut av en hackerattack mitt i semestersäsongen.
  • Nån galen terrorist bränner ner Skansen för att de insett att det ger fler rubriker i Sverige än vad ett massmord gör.

Mörkt nog?

7 gillningar

Börsen kraschar -50% i USA av ingen annan anledning annat än att Shiller P/E på 38 inte var rimligt. Utan historiskt snitt var tydligen rimligare, trots AI-drömmar.

Ekonomin tuffar fortfarande på bland vanligt folk och arbetslösheten i låg. Men det blir extra katastrofstämning här på forat och i Sverige över lag då dollarn dessutom får sig en törn i värdering från starka nivåer, pga :trumpet: protektionism. SEK stärks vilket förstärker fallet för oss.

6 gillningar

Jag oroar mig för:

• Fortsatt kräftgång i techbranschen. Jag tror inte vi anställde någon junior utvecklare under hela 2024, och då är det inget mikrobolag jag jobbar på. Det är roligare när framtidstron är större.
  • Sveriges konkurrenskraft. Elpriser, otryggheten/brottslighet, osv. Att allt nytt verkar komma från utlandet. Är vi ens kapabla till ett nytt Spotify eller liknande?
  • Vill köpa bostad “snart”. Ser helst inte en fet prisuppgång precis innan jag ska köpa. “Alla” verkar tro att nu kommer det gå upp så jag borde väl då stressa fram det hela, men jag vill inte det.
  • På ett mer personligt plan oroar jag mig för att mitt liv bara kommer flyta på som under 2024. Förra året var mycket bra när det gäller det ekonomiska och yrkesmässiga, men mitt social liv försämrades något.
  • Föräldrarna har nått en ålder där jag börjat oroa mig för deras hälsa.
7 gillningar
  • Rysslands expansionism
  • Trumps tullars inverkan på världsekonomin
2 gillningar

Jag tror att det blir ett ödesår för den svenska kronan. Sverige kommer rikta in sitt sikte mot att använda Bitcoi… Euro inom en snar framtid.

3 gillningar

Det kanske inte låter så domedagsaktigt men om jag hade suttit med en massa svenska räntefonder hade jag nog oroat mig för det.

2 gillningar

Nej, jag kom på det efter att jag skickat haha men för den svenska kronan är det helt klart en domedagsridå :sweat_smile: