Domedagstråd för 2024

År 2024 är här, helgerna är förbi och Januarideppandet är i full sving.

Vi hör skrämmande ord från våra politiker. Vi läser om eskalerande konflikter både inom och utanför Sverige. Är tredje världskriget på väg ut ur startgropen?

Vi vet inte…

Först och främst, detta är ett forum om sparande och då vill.jag säga: Pilla inte i era portföljer!

Känner ni att ni har fel risknivå, fundera åtminstone en vecka på det och räkna.om er situation enligt fyra-hinkar principen. Den står sig även i dåliga tider.
Omfördela om du måste men gör det långsamt och skriv ner i din beslutslogg varför och hur du tänkte.

Arbeta lugnt och metodiskt.

Är det något som oroar: Läs på om ännet.
Överhuvudtaget, det bästa sättet att preppa är med kunskap, spelar ingen större roll vilken, och med vänner, spelar ingen större roll vilka.
Med kunskap och vänner är du väl förberedd för vad som komma skall.

Vad oroar du dig för?

8 gillningar

26 gillningar

Som alltid. Vi behöver bli mer pålästa, inte mer panikslagna.

5 gillningar

Absolut. … och då menar vi naturligtvis inte kvällstidningar.

Har ingen personlig oro alls, snarare för många andra å folk allmänt… Man hör när folk blir utan jobb å vissa har de jobbigt me alla utgifter för mycke har blivit dyrare…

3 gillningar

Har mycket torrt krut som jag tänkt använda 2024. Mina ej verklighetsförankrade tankegångar:

1. Räntetopp är inprisad redan och höjs den alt. inte sänks i tid kommer börsen få en rekyl med köpläge.
  2. Trump och Twitter + massa smutskastning pga valår kommer ge rubriker och svängningar på börsen som följd.
  3. Vinner Trump tror jag på fyndläge på börsen, lagom till hösten som brukar vara stökig.
    3b. Förlorar Trump och skyller på valfusk igen kanske det också blir fyndläge.
  4. Många har cash och räntepapper just nu och när räntan sjunker gäller det att vara med tidigt för fina blå siffror på Avanza.
  5. NATO medlemskap tror jag kommer gynna den svenska börsen.
  6. Ukraina-kriget tror jag kommer fortgå flera år men är en joker, svårt att sia om.

Skulle vara kul o höra vad andra har för tankar om börsåret 2024

2 gillningar

Jag har överlevt en massa domedagar.

Corona, bostadsbubbla, flyktingkris, Trump, SD, klimatförändringar, Ukraina, inflation, höjda räntor, Brexit, elbrist. Vad har jag att frukta efter allt detta?

5 gillningar

Jag kör vidare med metoden Just keep buying

6 gillningar

500 procent styrränta? :rofl:

3 gillningar

Känner mig rätt lugn nu. Mycket värre när det inte är något att oroa sig för. Då oroar man ihjäl sig över vad man missat att oroa sig för :joy:

Skämt åsido. Mycket bra budskap i ditt inlägg :+1:

5 gillningar

Tänkbart domedagsscenario:

Fullt krig mellan Israel och Iranstödda terrorgrupper.
Det tar upp en del av västs militärförmåga och retar upp fler terrorisbenägna lokalbor.

Fullt krig mellan Västmakter och Huthi och andra rebeller om farleden i Röda havet vilket stoppar trafiken genom Suezkanalen. Det gör allting dyrare, tar upp en del av västs militärförmåga och retar upp fler terrorisbenägna lokalbor.

Kina invaderar Taiwan. Kan bli fullt krig och ta upp en del av västs militärförmåga.

Fullt krig mellan Nord och Sydkorea och Japan. Tar upp en del av västs militärförmåga.

Trump vinner valet och USA drar sig ur allt inklusive NATO. Israel blir invaderat av islamister, inga båtar kan köra i Suezkanalen Europa får med störtdykande ekonomi själva inte fram tillräckligt stöd till Ukraina som kapitulerar. Vitryssland och Ryssland attackerar Baltstaterna som nu inte har något NATOstöd sen USA dragit sig ur och Europas bidrag blev överkört i Ukraina.

Med USA borta som världspolis är alla regler borta. Grab what you can. Pakistan startar krig med Indien och Afrika blir som vanligt i inbördeskrig mellan olika religiösa grupper. Terror grupper anar gryning I hela västvärlden och börjar spränga köpcenter och myndighetsbyggnader. Sydamerika har jag inte ens funderat på.

Tror ju inte det kommer hända. Men det är absolut möjligt.

7 gillningar

Eh. Nej!
Snarare motsatsen. De tjänar ju sina pengar på panik. Så står det där kan man nästan utgå ifrån att det inte är sant.

Nu snackar vi! Du kan ju det här med katastrofscenarier! Kan bara lägga till:

Lite kraftigare vulkanutbrott på Island. Kanske kan det störa flygtrafiken igen? Med påverkan för både människor och varupriser.

Med problem i Suezkanalen och kraftigt ökade oljepriser pga oroligheter i mellanöstern kommer inte varuleveranser fungera väl, produktion blir lidande och det som finns blir mycket dyrare. Stagflationen blir ett faktum.

I praktiken är jag nog mest inne på att börsen kommer att vara stökig och att jag kan känna att tillfället att köpa lite större bostad till bra pris missats.

2 gillningar

En eventuell återupprepning av 2012 års solstorm kommer alltid att hålla mig vaken resten av min livstid. Går knappt att föreställa sig de eventuella konsekvenserna. Ekonomin vore bara en bisats.

Kommer nästa storm av samma kaliber år 2024? 2124? Vem vet…

5 gillningar

Sedär ja. Det kan bli än värre än jag tänkte. Haha!
Det skulle leda till superinflation och skyhöga räntor lagom till Ryssland attackerar Finland som vi ju såklart måste stödja med trupper så vi blir i krig.

Jag råkade köpa hus precis på vad som ser ut som botten i november. Så jag hoppas verkligen inte på denna domedagsutveckling. Utan mer stigande börs och sjunkande räntor.

1 gillning

Ja din förhoppning ser jag som en mer trolig utveckling. Det finns ju alltid några störningsmoment, men domedag blir det oftast inte.

2 gillningar

Nej. Det är alltid krig någonstans och alltid något handelsbråk med Kina. Men världen rullar på ändå.

Alltså om 500% styrränta händer igen, eller om vi hamnar i ett scenario som var i början av 90-talet, då j@vlar kommer pulsen gå upp. Kommer göra aallllt jag kan för att göra en Erik Selin! Men detta ska inte vara ett resultat av ett tredje världskrig, då tar jag tillbaka allt

1 gillning

Känns orimligt, varken Hezbollah, Huthi eller Hamas verkar tillräckligt organiserade för att genomföra riktiga militära operationer.

Också orimligt. Kina har för många interna problem just nu, och även om de skulle försöka så är det nästan uteslutet att de lyckas genomföra en så komplicerad landstigning. Dessutom skulle det kräva en militär uppbyggnad och förberedelse som skulle vara uppenbar för hela världen månader i förväg.

Att Trump vinner valet är sannolikt, men att lämna NATO kräver sedan december förra året en supermajoritet i senaten eller att båda kamrar röstar ja. Tidigare kunde en president självmant lämna NATO, men detta kryphål har nu täppts till.

Största risken 2024 tror jag inte är någon av de pågående konflikterna i världen, snarare något helt oväntat.

3 gillningar

Ja. Högst osannolikt. Som domedagsscenarion oftast är.