Domedagstråd för 2024

10+ på den!
Kunskap är den bästa förebyggande faktorn för att slippa oro!

1 gillning

Intressant! Kan du utveckla punkt 1? Förstår inte riktigt hur du tänker här? (Mest för att jag själv vill lära mig) säger inte emot dig på ngt sätt :sweat_smile:

Att jag kommer att jobba för mycket…:smiling_face_with_tear:

2 gillningar

Känner oro för Sverige, att gängkriminaliteten tagit sånt stadigt grepp och finns både inom vården, banken, myndigheter och näringsliv.

Hemskt att miljarder av skattekronor går till kriminella och ännu värre är det långsiktiga om det fortgår, stora delar av befolkningen tappar tilltro till myndigheter och staten.

Känner också en oro över all narkotika i samhället, jag är inte särskilt gammal men har egna barn och där finns oron. När jag växte upp på 90 talet fanns det säkert också men jag har aldrig ens kommit i kontakt med det eller säkert vetat om någon som tagit narkotika, under hela min uppväxt. Idag verkar det som att det finns någon som brukar narkotika på varje skola. (finns väl en koppling här till gängkriminaliteten).

Detta är liksom ingen oro som påverkar mitt mående, men vill se förändring! Ett starkare samhälle.

4 gillningar
2 gillningar

Börsen är långt framåtblickande och jag tror den är värderad till att räntan kommer snart sjunka. Blir det inte så utan tvärtom att inflationen fortfarande är för hög och de höjer räntan tex 0,25%, då kommer börsen svaja lite.

Nu tror jag det inte är sannolikt men jag kan se bra argument som tex det med Suezkanalen leder till höga fraktkostnader. Den kalla vintern kan ge höga elpriser, speciellt om något händer någon reaktor eller så. Sedan höjde de väl elskatten vid årsskiftet så elräkningar blir dyrare, och många BRF lån förnyas med högre ränta. Jag tror Jan nämde en artikel om att pessimism kring börsen korrelerar med billig börs så jag är optimistisk och månadssparar som vanligt. Men är redo att köpa mer när/om börsen sjunker

1 gillning

Och på det kan vi lägga till Etiopien mot Somalia, dvs. kris i Afrika också.

Det räcker med att FED inte sänker räntorna med så mycket som marknaden tror under 2024 så kommer börsen dyka. Finns väldigt många räntesänkningar inprisade av marknaden.

Tror även att USA vs Kina kommer att påverka marknaden. Om Trump vinner blir det ännu frostigare relationer?

Jag hoppas min tråd nu får rätt effekt. I prio ordning:

1. Håll din nuvarande kurs. T ex Just. Keep. Buying.
  2. Försök inte tajma marknaden.
  3. Försök se nyktert på vad som händer i omvärlden utan att dras ned i depression av allt elände.
  4. Planera inte bortom horisonten.
  5. Har du för rätt risknivå i förhållande till din situation? Inte för hög, inte för låg.
2 gillningar

Alla länkar och what ifs påverkar punkt 5 är min tanke…

1 gillning

Yellowstone, supervulkan.

Eller allt gottigt som kommer fram ifrån smältande permafrost.

2 gillningar

Typ Trump, dagens regering och Putin…

2 gillningar

Sinnesrobönen:

Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden

14 gillningar

Alltså, jag har i alla tider lidit av någon sorts låggradig generell ångest/rädsla/kontrollbehov. Har jobbat myyyycket med det under senaste året. Stoicismen har varit en ledstjärna i detta, parat med lite Buddhistisk filosofi exklusive den religiösa delen.

Det jag framförallt lyckats med nu är att låta bli att oroa mig för saker jag inte kan påverka alls, däribland världshändelser och större samhällsskeenden, naturkatastrofer och klimatförändringarna mm. Inte så att jag inte bryr mig men på nivån att jag lägger noll oro på det jag inte kan påverka. Jag kan sopsortera, skänka välgörenhet mm, men i det stora har jag ringa påverkan. Framförallt spelar min oro eller inte ingen som helst roll.

Nästa steg blir att sluta oroa sig för det i det lilla/nära som jag inte kan påverka heller. Jag kan uppfostra barnen efter bästa förmåga för att de ska bli vettiga, men jag kan inte slutligt påverka om de blir narkomaner eller hamnar ivägen för en skjutning.

Inte mycket oro som tillför någon nytta, speciellt om det ligger helt utanför min kontroll

8 gillningar

Om det tog 5 sekunder för börsen att återhämta sig efter covid/lockdowns/misstänkt kina-inblandning mm så tror jag nog inte något under 2024 kan ändra det.

Trump kommer ju vinna valet, allt annat är ju otänkbart, det kommer ju marknaden gilla men det betyder 4 till svåra år med idiotiska uttalanden som nu blir krångligt med tanke på världsläget. Tror det kommer få pandemin att att se ut som den “lyckliga tiden”, pluttin kommer ju välja sig själv, igen och Turkiet kommer knappast göra oss till nato medlemmar.

Tror absolut inte att jag kommer göra några justeringar för omvärlden, snarare titta mer på AI och andra intressanta områden.

Eventuellt kommer jag hyvla av i samma takt som jag gjort sedan början av pandemin, så det blir lite resa av även i år, alternativet är att gå tillbaka till samma investeringsstragegi som före covid nu 2024…

1 gillning

Oro är att må dåligt över sånt som kanske inte kommer hända. Eller till och med troligen inte kommer hända i flesta fall. Det gör ju inte att man inte oroar sig. Men det är bra att påminna sig själv om i bland.

1 gillning

Förstår inte er inställning till oro. För mig är ordningen oro-hantering-lugn bra. Och ordning oro-katastroftänk-mer oro-låsa in sig dålig.

Oro kan alltså vara både bra och dålig handlar bara om vad man gör av den. Att vara orolig är mänskligt och inget att skämmas för. Oro ska bara hanteras som alla våra övriga känslor.

Och i övrigt gör jag inga ändringar alls. Men tror att världens demografiska problem kommer att visa sig mer och mer. Jag är tyvärr av uppfattningen att våra system som vi känner till dom idag kommer kollapsa. Men det har väldigt många gjort innan mig med och dom har ju uppenbarligen haft fel. Så jag litar på min strategie som bygger på att satsa för alla utfall och inte ha en stark åsikt.

2 gillningar

Putin, Xi Och Trump kan bli något i hästväg.

Tack för utförligt svar! Då förstår jag. Låter väldigt rimligt.

Att det ska bli ”mera krig” i Mellanöstern, Korea eller Taiwan känns tyvärr inte som något avlägset scenario. Det skulle mycket väl kunna bli en form av världskrig där ”det samlade väst” krigar mot en större koalition av skurkländer.

Hur man bäst hedgar mot ett sådant scenario tycker jag är ett intressant scenario. Sparkonto är väl det givna svaret eller möjligen specifika aktier (om man vill vara spekulativ) men kanske finns det något bättre alternativ?