För att få det mörkare: Du glömde att vattenfrågan som kan segla upp som en bubblare om vi har otur. Konkurrensen om rent vatten hårdnar i områden med vattenbrist.
Blir en Thunderdome på Gotland där vinnaren får en 5L dunk färskvatten.
Kan väl lägga till att inför valrörelsen så kommer det vallöften om att avskaffa ISK konton samt markant högre kapitalskatt där pengarna kommer användas för diverse populistiska satsningar (även om 2025 kanske är för tidigt blir möjligen 2026)
Sen den andra bubblaren är väl att Tidölaget tar stöd av Musks kommande rensning i amerikanska myndigheter och genomför något liknande inom svensk förvaltning.
Tredje spaningen är väl att de nya miljöreglerna kommer höja flygpriserna så mycket så att medelsvensson inte längre har råd med sina utlandsresor som drar ner ekonomin i Europa.
I stort sätt ingenting…
Jag oroar mig ständigt för mina barns framtid ![]()
- Nyindustrialiseringen i norra Sverige stannar av helt. Vätgasutbyggnaden stoppas vilket omöjliggör en nytändning av satsningarna. Sverige missar sina klimatmål rejält och den svenska industrin tappar en stark konkurrensfördel. Leder till kollaps i bostadspriserna i de drabbade städerna och folk som flyttat dit för jobben tvingas sälja sin bostäder med stora förluster.
Tack för all ny kunskap gällande saker jag inte visste att jag kunde oroa mig för:sweat_smile:![]()

Kombinationen av en furiös teknisk utveckling på randen till AGI med ett politiskt system som inte klarar av långsiktiga samhällsfrågor. Det kommer inte bli kul när alla kunskapsjobb försvinner och politikerna sitter i sandlådan med PR-konsulter som enda rättesnöre. Hela samhället kommer omformas i grunden när lönearbete försvinner. Först alla datorrelaterade jobb, sedan resten när robotiken kommer ner i pris.
De ska inte bara ner i pris. De ska fungera med. Frågan är om vi någonsin kommer se en robot som klarar av att snickra i kyla, värme regn osv. Hela dagar året runt utan att kräva mer underhåll än de faktiskt levererar.
Funkar säkert i en ren och fin industrilokal. Enorm skillnad på att få de att fungera i snöstorm och 40 minus
Nästan värre då? Robotarna tar alla fina jobb.
Som nån uttryckte det: Jag vill ha en robot som städar, diskar och laga mat så att jag kan ägna mig åt att skriva, rita och skapa musik. Det blev tvärtom. ![]()
Exakt så jag förstår de. Robotar tar saker som helst inte kräver rörliga delar eller som sker inomhus i bra miljö. Tror många har svårt att förstå hur extremt energi effektiv den mänskliga kroppen är. Samt dess enorma anpassningsbara förmåga.
Så ja AI kommer ta all välutbildade kontorsjobb och lämna skit görat till oss. Kontorsjobb som ofta inte ens behövdes från första början. ![]()
Svenska myndigheter fortsätter satsa sina resurser på “fluff” som egentligen inte hör till kärnverksamheten, samtidigt som man skär ner på fast anställda inom organisationen och upphandlar fler konsulter.
Detta leder till att man behåller mindre kompetens inom organisationen på lång sikt och till slut kommer de bara sitta och beställa saker de inte vet något om(vilket redan sker till viss del).
Housebots är väl på väg, tex Optimus som utvecklas av Tesla (så klart…).
Vem blir först på RT att ha en robot som plockar upp kläder från golvet, sorterar, tvättar, hänger, stryker och stuvar undan på rätt ställe ?
Trumps intåg som president i USA är säkert toppen för dem, men på kort sikt blir det en spark i baken på Europa som nog inte blir njutbar.
Ukraina-kriget kommer avslutas och då blir det slut med expansionen av amerikanska statens skuldsättning och dollartryckeriet (som höjer börsvärdet i hela världen). Kanske nåt annat fiffigt litet krig kan hålla ekonomin under armarna?
Är Taiwan nästa krigsslådeplats? Det verkar ju knaka i fogarna borta i Kina, så kanske Ping behöver visa styrka och synar Trump?
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Domedagstips of the day:
Översvämningarna drabbar allt oftare bostäder i hårdgjorda (asfalterade) områden och sjönära lägen. Stormar sliter av tak och plåtdetaljer, slagregn tränger in i allt fler bostäder byggda efter 1990 pga billiga eller oprövade byggmetoder. Ymniga snöfall knäcker tak, både på småhus och flerfamiljs-BRF:er och hyresfastigheter.
Försäkringsbolag har krismöten och beslutar unisont att inte försäkra vissa konstruktioner och byggnader i vissa lägen.
Ljusskygga försäkringsbolag med tvivelaktig vandel dyker upp på marknaden och tar hutlöst betalt för högriskobjekt. Men betalar sällan ut pga force majeure resonemang.
Priset på svårförsäkrade fastigheter störtdyker (inkl min men den var inte värd så mycket till att börja med) .Priset på fastigheter i skyddade lägen och beprövade, rejäla plank- stenbyggen stiger pga lägre risker
God fortsättning!
Varken världsfred eller världskrig. Det kanske inte kulminerar just 2025, men alla nationella minoriteter, både förhistoriska och sent tillkomna som sätter sina särintressen först. Det tror jag är en växande krutdurk.
Som när den där kinesiska båten “råkade” glömma ankaret nere bland internetkablarna tror jag de, Ryssland eller Iran kan “råka” publicera anti-västpropaganda bland de här grupperna. Typ som den där desinformationskampanjen mot socialstyrelsen. Men de kanske uppviglar till protester eller något värre istället.
Å andra sidan kontrollsamhället som krävs för att stävja den här situationen. Tyckte vi betongsossarna på 70- och 80-talet var ett problem så kan man ju föreställa sig hur det blir nu. Jag tänker på när man pålade snapphanar längs vägarna för att få bukt på oroligheterna då. Medeltida kulturinfluenser kräver medeltida ordningsåtgärder ![]()
Edit: Inget ont som inte för något gott med sig såklart. Konservativa vindar och nyfeodalism är ett gyllene tillfälle för rikusen med för mycket fritid ![]()
Det var ingen desinformationskampanj. Det är socialstyrelsen som fungerar fruktansvärt dålig som gör att de tar felaktiga beslut. Sen att i princip var enda instans i Sverige har blivit infiltrerade av kriminella klaner gör inte saken bättre.
Det är hemskt hur hög tilltro gemene man har till system som fungerar fruktansvärt dåligt.
Jag tror att tackvare de stora problem vi har inom offentligförvaltning kan hela väst gunga till ordentligt. Inte pga någon påhittade smutskampanj utan på grund av att systemen vi satt upp har blivit förädiska. Just pga allt är fyllt med antingen överutbildad pk människor eller kriminella element. De sunda förnuftet är helt borta