Sälja Länsförsäkringar Global?

Åh behöver hjälp ifrån er kloka och insatta här inne. Tycker mig se och känna att Länsförsäkringar global index som jag har, inte riktigt följer den amerikanska börsen sedan ett par månader tillbaka. Är det bara jag eller är det något som förändrats i fonden? Läge att byta till DNB global istället, i så fall varför? Behöver era kloka råd!!

1 gillning

Du behöver inte byta du skulle kunna sluta månadsspara i LF Global Index och månadsspara i DNB Global Indeks S istället.

Försök inte tajma marknaden.

6 gillningar

Den ska väl inte heller följa den amerikanska börsen? Det är ju en globalfond med europeiska aktier i också

11 gillningar

Tack för ditt svar! Vad är det som gör att det skulle vara bättre att månadsspara i DNB ?

Finns ju mer än bara Usa i globalfonderna (även om Usa är den största delen). Så korrelationen till amerkanska börsen kommer vara mycket hög, men avkastningen kommer inte alltid vara exakt samma som endast amerikanska börsen.

Sen har ju LF ganska mycket ESG och därmed en hel del exkluderingar som gör den lite smalre än en bredare globalfond med mindre exkluderingar.

5 gillningar

Är man principiellt emot ESG/det index LF Global följer så kan man ju byta (men då borde du ju ha bytt redan innan?). Om du vill byta bara för att den har gått sämre än DNB Global senaste månaderna så blir det inte bra. Då bejakar du ju ett beteende (försöka tajma marknaden) som i framtiden kan bli dåligt om du upprepar det. Ska du byta igen om 3 månader om någon annan fond går bättre just då?

För att minska FOMO av det här slaget så kan ett alternativ vara att investera i flera. Exempelvis genom att göra som @Thompa.th skrev: behåll LF men lägg nysparandet i DNB.

4 gillningar

Har det alltid varit så att den haft en hel del exkluderingar eller är det något som “hänt” på sistone?

De har bytt index minst 1 gång (tror det är 2 gånger till och med) senaste åren. Från först att ha följt msci world index (ca 1500 bolag) till något mer esg-index med ca 1000 bolag, samt en helt annan viktning bland dessa bolagen.

1 gillning

Det du ser beror främst på fluktuerande mellan USD/SEK som varit ganska stor senaste månaderna.

2 gillningar

Detta kan jag tycka är den primära orsaken att fokusera på, över eventuell ESG-screening.

1 gillning

Okej tack för förklaring!

3 gillningar

DNB Global Index S är ett mer globalt och spritt alternativ än Länsförsäkringar Global Index. DNB har 1340 aktier, vilket ger en större spridning, medan Länsförsäkringar har 1011. Länsförsäkringar satsar mer på hållbarhet och utesluter fler bolag utifrån ESG-kriterier. För att kompensera för sina exkluderingar försöker Länsförsäkringar också inkludera en högre andel USA-bolag i sin globalfond, vilket gör att deras portfölj blir mer USA-tung.

DNB har en mer flexibel hållbarhetsstrategi och gör färre uteslutningar, vilket kan ge bättre balans mellan risk och avkastning. DNB följer MSCI World Index, vilket ger en bredare global exponering, medan Länsförsäkringar följer sitt eget ESG-index, vilket gör att sammansättningen ser annorlunda ut.

Sammanfattningsvis är DNB mer globalt och diversifierat, medan Länsförsäkringar fokuserar mer på hållbarhet och försöker väga upp för detta med en större andel USA-bolag.

Jag har båda fonderna i mitt sparande. Mitt nysparande går till DNB Global Index S, medan Länsförsäkringar Global Index fortfarande är en del av min portfölj. Jag har inte sålt den, men just nu gör jag inga nya insättningar där utan låter den stå kvar som den är.

10 gillningar

Stort tack för din utförliga och lättförståeliga förklaring! Den slätade ut många frågetecken för mig.

5 gillningar

Hur menar du?
Varför skulle mer USA väga upp för ESG?

5 gillningar

Ingen fara, det är därför jag kallas Pelle Dunder – jag fixar allt, från kaos till kapow! :sunglasses::boom:

5 gillningar

USA har haft bäst utveckling, och ju mer USA i den globala fonden, desto högre avkastning även om man gör en massa exkluderingar som Länsförsäkringar Global Index.

Det är som att gömma problemen under mattan – USA har gått bra, och ju mer USA i den globala fonden, desto bättre avkastning, även om man gör exkluderingar som Länsförsäkringar Global Index. Det ser bara bra ut på ytan.

DNB Global Indeks S – den nya kungen på tronen, och den tänker inte gå någonstans! :crown::rocket:

3 gillningar

De kan bli rätt dyrt att byta 100% till en annan fond, om marknaden rör sig uppåt de dagarna du väntar på att sälj + köp ska gå igenom :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ja, har också tänkt på det. Hur är bäst att göra, lägga upp bytet, om man skulle bestämma sig för att byta fond? Tips?

Att inte byta om de handlar om globalfond vs globalfond med snarlika avgift :slight_smile:
Lägg om månadssparandet istället som rekommenderades.

Eller om man har portföljbelåning, kanske man kan köpa på kredit och samtidigt sälja för samma belopp en del i taget :thinking: fast då blir de nog mer schablonskatt

3 gillningar

Fonden är i marknaden under sälj, vid köp vet jag inte riktigt men jag antar det är bara vid “köp” man missar. Men när fonden är “skickat” vid köp då ska det vara i marknaden som jag vet tills köpet går igenom.

2 gillningar