Pensionssparande komplement

Hej!
Jag vill spara till pensionen separat från mitt sparande jag redan har i Avanza.
Så jag tänkte skaffa ett till ISK konto som pensionssparande med 1000 kr/mån.
Har kollat in Globala barnfortföljen, men vill nog inte investera i räntor/guld. Hur kan en bra fördelning se ut då?
MVH

70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek

Om du vill ha enklare med bara en fond så rekommenderar jag SPP aktiefond global som inkluderar tillväxtmarknader eller Länsförsäkringar global indexnära som exkluderar tillväxtmarknader.

1 gillning

Tack! Tror du detta är bättre än förslaget jag kom fram till?
Tänker att detta blir mindre avgift?

70%Länsförsäkringar global indexnära
10%Länsförsäkringar tillväxtmarknad
5%Splitan Aktiefond investmentbolag
15%SEB sverige indexnära

Funkar bra det också! Du missar globala småbolag men det är ju valfritt. Den fonder är ju tyvärr lite dyrare.

tänker bara vad som är viktigast i längden. Går i pension om 35 år :wink: Vad är säkrast för tryggt sparande?

Du står och väljer mellan flera bra alternativ. Det är ingen som vet om det är bättre att övervikta Sverige eller småbolag. Beror på vad som händer de närmaste 35 åren.
Jag hade valt Plus Allabolag Sverige Index som Mattias tipsar om eftersom den är likvärdig med SEB Sverige Indexnära till en något lägre avgift!

Spelar ingen större roll vilken portfölj du väljer. Båda är bra, både den jag tipsade om och den som du själv konstruerat. Vi kan tyvärr inte förutspå marknaden så jag vet inte om globala småbolag eller svenska investmentbolag kommer gå bäst framöver. Jag förespråkar så brett som möjligt och det var därför jag tipsade om min portfölj med globala småbolag.

1 gillning