Pensionssparande

Hej!

Har kollat på mina av inläggen här och läst många av era klocka frågor och svar.

Bakgrundsinfo: Jag har en buffert jag är nöjd med på sparkontot och vill börja nu med ett eget sparande på dels längre sikt, men även ett ytterligare sparande till pensionen. Jag är 30 år nu, så minst 30 år till pension.

Jag lite konfunderad gällande vad som är bäst vid pensionssparande. Jag har både läst att det är mest fördelaktigt att spara i ISK och i exempelvis Globala barnportfäljen eller Avanza global eller LF Global index.

Sen läste jag också att det kanske är mer fördelaktigt att ha en KF med utländska fonder (då man kan få tillbaka skatt på den vinsten (rätta mig om jag har fattat fel)). Är det bäst att lägga hela sparandet (till pensionen) i någon av dessa val (ISK vs KF) eller dela upp?

mvh

Felicia

KF får du källskatter tillbaka när du har utländska aktier t.ex. utdelningar ej utländska fonder! Det är KF bolag som bestämmer hur länge du får vänta källskatter tillbaka.

Hej Felicia!

Som MLT skrev så är det källskatten på utdelningar som det handlar om, olika försäkringsbolag är olika snabba på att betala tillbaka denna skatten som vi egentligen inte ska betala.

Men om du ska köra på fonder så spelar det ingen roll vad du väljer eftersom du ändå inte får några utdelningar, isåfall hade jag valt ISK. Däremot ska du ha några utländska aktier som ger utdelning så bör dessa ligga i en KF.