Pensionspara - ISK eller AF?

Hej!

Jag är 22år, och lägger undan 500:- i månaden till pension på spiltan aktiefond investmentbolag… jag är dålig på det här med pensionspara, men om pengarna ska ligga i cirka 45år, räcker det att köra i 1 fond eller ska jag sprida ut mer till pension? (Tips?) Sedan när jag ska månadspara så länge, ISK eller AF-konto? Vad är mest fördelaktigt?

Mvh

ISK är mindre fördelaktigt än AF-konto i tider då börsen ger negativ avkastning, då du förenklat skattar schablonmässigt på portföljens värde (och inte på vinsten, som på ett AF-konto).

På lång sikt ger dock börsen omkring 6-10% avkastning i genomsnitt och jag tycker därför att ISK är ett bra val utifrån din placeringshorisont. Jag tror inte att skillnaden är superstor i slutändan, men jag hade nog kört på ISK med anledning av enkelheten (smidigare vid deklaration).

Spiltan aktiefond investmentbolag känns spontant som ett bra val, då de svenska investmentbolagen presterat bra i relation till index över tid.

Okej, tack! Har även hört att kapitalförsäkring ska vara ett bra alternativ? Åsikter? Pengarna ska ju ändå inte röras förens 50+ år ??

Har inga argument för KF! Kör allt i isk förutom utländska akter!

Kör också med Spiltan Investmentbolag men i hinken -65 och är nöjd!

Mackan

Okej, då fortsätter jag med ISK!

Men en till fråga, då det är såhär till pension… ska man sprida ut det mellan flera olika fonder/aktier eller räcker det köra på som nu på spiltan?

mvh

Ett tips är en global fond! Kör spiltan investmentbolag och en globalfond så täcker du in mycket!