Hur/var ska jag investera mina ISK konton?

Hej!

Jag skulle gärna vilja behöva lite rådgivning gällande hur jag ska investera min privata pension samt långtidsparskonto (allmänt, nytt boende tex).
Just nu har jag båda mina ISK konton på Handelsbanken. Det ena fonden heter “Multi A 60 A1” och den andra fonden heter “Pension 90 Akt A1”.
Det som inte är till pensionen tänker jag också är ett långsiktigt sparande 2-5 år. Man vet ju aldrig om man flyttar tidigare än vad man tänkt, om man jag nu ska ha det till nästa boende tex.

Hade ni investerat dessa i något annat tex Avanza/Lysa istället? Jag har funderat på Lysa men jag är fortfarande osäker.

Alla tips och hjälp uppskattas! :slight_smile:

1 gillning

Tjena!

Dessa två fonder är rätt så dyra i avgift. Särskilt på din pension vill du ha lång avgift genom att den ska förvaltas under många år.

Själv ligger jag i Lysa med de två portföljerna (50/50 samt 100/0) samt en billig globalfond (länsförsäkringar global) på Avanza för att ta del av erbjudandet på avgiftsfritt upp till 50 000.

Tjena!

Tack för svar.

Juste, det tänkte jag också fråga om hur man ska fördela med aktier/fonder. Är det Pensionssparande du har 100/0 på? Är det för att det är högre risk men du har råd med det pga att du har många år till pensionen = större chans till högre avkastning?
Och 50/50 är då ditt “allmänna sparande”?

Försöker lära mig lite hur man kan tänka :wink:

1 gillning

Exakt 100/0 på pension och 50/50 på “vanliga”

Man brukar ju säga 10 procentenheter räntor per år du tänker ha pengarna investerade.

I mitt fall, snart 37 år, har jag mer än 10 år till pension därför kan jag köra 100% aktier.

Sen är det ju viktigt med bufferten också men det kanske du redan har iordning.

Lysa har också en funktion för att sätta upp automatiska uttag, tycker det är värt att nämna.

Fond Andel
DNB Global Indeks S 30%
Länsförsäkringar Global Index 30%
Handelsbanken Gl Småbolag Index 10%
Länsförsäkringar Tillväxt Index 10%
PLUS Allabolag Sverige Index 10%
AMF Räntefond Mix 10%

Kör bara :+1:

Ah grymt, tack för tipset!

Okej förstår.

Ja bufferten har jag kvar på Handelsbanken på ett vanligt sparkonto. Hur sparar du där? Har du den på din vanliga bank eller någon annanstans?

Och en annan fråga: Kör du bred eller hållbar på dina portföljer?

Okej :ok_hand: när skulle det löna sig att köra automatiska uttag? I vilken situation? Mest nyfiken.

Så brett som möjligt, köp hela höstacken som Jan brukar säga.

Jag sparar bufferten på Swedbank med förhållandevis låg ränta just nu men kan tipsa om Compricer och kolla efter vars du får bäst sparränta med insättningsgaranti.

Okej ska prova det. Tack!
Ska även kolla och jämföra på Compricer.

En fråga gällande överföring från ens ISK konton på ens andra bank. Via Lysa är det då rätt metod att använda alternativet “ISK-flytt”?

Japp precis :+1: Så sköter Lysa allt åt dig.

Okej då vet jag. Tack!

1 gillning

Lycka till :slightly_smiling_face:

Tack detsamma :slight_smile:

När du planerar gå i pension