Jag skulle gärna vilja behöva lite rådgivning gällande hur jag ska investera min privata pension samt långtidsparskonto (allmänt, nytt boende tex).
Just nu har jag båda mina ISK konton på Handelsbanken. Det ena fonden heter “Multi A 60 A1” och den andra fonden heter “Pension 90 Akt A1”.
Det som inte är till pensionen tänker jag också är ett långsiktigt sparande 2-5 år. Man vet ju aldrig om man flyttar tidigare än vad man tänkt, om man jag nu ska ha det till nästa boende tex.
Hade ni investerat dessa i något annat tex Avanza/Lysa istället? Jag har funderat på Lysa men jag är fortfarande osäker.
Dessa två fonder är rätt så dyra i avgift. Särskilt på din pension vill du ha lång avgift genom att den ska förvaltas under många år.
Själv ligger jag i Lysa med de två portföljerna (50/50 samt 100/0) samt en billig globalfond (länsförsäkringar global) på Avanza för att ta del av erbjudandet på avgiftsfritt upp till 50 000.
Juste, det tänkte jag också fråga om hur man ska fördela med aktier/fonder. Är det Pensionssparande du har 100/0 på? Är det för att det är högre risk men du har råd med det pga att du har många år till pensionen = större chans till högre avkastning?
Och 50/50 är då ditt “allmänna sparande”?
Så brett som möjligt, köp hela höstacken som Jan brukar säga.
Jag sparar bufferten på Swedbank med förhållandevis låg ränta just nu men kan tipsa om Compricer och kolla efter vars du får bäst sparränta med insättningsgaranti.