Hej,jag har 275 000 kr som jag vill placera i mitt ISK med en spartid på 10-12 år. Jag är osäker på vilken portfölj och vilka fonder jag skall välja. Skulle även uppskatta synpunkter på om det är bäst att placera hela beloppet vid ett tillfälle eller vid flera tillfällen.Tacksam för svar.Mvh Saga
Hej
Förutsatt att du har en ordentlig buffert och ska ta ut pengarna om 10-12 år är mitt förslag att följa Jans förenklade globala barnportfölj:
- Länsförsäkringar Global Indexnära – 90 procent
- Spiltan Räntefond Sverige – 10 procent
ex. 7 år kvar:
- Länsförsäkringar Global Indexnära – 70 procent
- Spiltan Räntefond Sverige – 30 procent
Slutligen är det statistisk mest fördelaktigt att placera allt på en gång, men man kan ha otur och om det känns bättre kan du dela upp insättningarna under ett år och investera månadsvis.
Läs mer:
Lycka till!
Stort tack för ditt svar!
Mvh Saga
Hej! Hade det varit jag så hade jag lagt in summan på tex avanza collector (spar +) där räntan just nu är 0,75%. Därefter hade jag bestämt en summa som jag för över till ISK varje månad. Tex 5-10 000kr. Jag hade valt billiga indexfonder. Tex avanza global, amf räntefond lång, länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära och spiltan aktiefond investmentbolag samt satt dessa på ett månadssparande. Jag hade dessutom spanat efter nån aktie för att “spetsa till det lite” och kanske råvaror för att få ytterligare spridning. Var försiktig och lyd inte råd okritiskt.
Lycka till med ditt sparande.
Stort tack för ditt svar!
Mvh Saga