Placera likvida medel

Hej!

Dags att göra mitt första inlägg efter lång tids läsande.

Min Pappa, som närmar sig pensionen, har ett större belopp i likvida medel (resten av portföljen är placerad i aktier) och vi funderar över hur vi skall placera dessa likvida medel på ett bra sätt till låg risk för att iallafall generera lite avkastning.

Spontant tänker vi att det är bättre att ha pengarna i något form av sparkonto till en vettig ränta, alternativt i räntefonder.

Har ni några bra tips på hur man hade kunnat placera dessa likvida medlen till låg risk och samtidigt generera lite avkastning? Hur hade ni resonerat kring räntefonder vs sparkonto med lite ränta?

Vilka alternativ för sparkonton med bra ränta finns det utöver Lunar?

Välj endast sparkonton med statlig garanti och helst också med fria uttag om det behövs för kassaflödet.

Vad är målet med dessa pengar? Ska de användas inom några år?

Korrekt, dessa pengar agerar “buffert” så att han skall slippa sälja värdepapper under de kommande åren. Inget specifikt mål med pengarna annat än att han kommer vilja plocka av dem till oförutsedda utgifter och sätta guldkant på pensionstillvaron utan att behöva sälja sina aktier.

Beloppsmässigt är det runt en miljon för referens

Ett Lysa Bred konto med 0% aktier 100% räntor har t.ex. gått ner –5,65 % i år. Lägg till ISK-skatt på det, och du har förlorat ännu mer.

Om han när som helst ska kunna plocka från dem för oförutsedda utgifter, då tycker jag absolut de ska ligga i sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag [Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer].

Kanske också dela upp likviderna, så att en del är i ett rörligt konto, och en del är låst i 2-3 år? T.ex. storbankerna SEB och Swedbank ger 1.4% för 2 år och 1.7-1.8% för 3 år.

Hur ser aktieportföljen ut, är den diversifierad och billig? Vi kanske kan hjälpa till att förbättra den?

3 gillningar

Ska de agera buffert inom de kommande åren så är det bara sparkonto som gäller. Räntefonder kan vara ganska volatila. Ett sparkonto går åtminstone bara minus inflationen som sämst.

4 gillningar