Hej,
Jag går och funderar över hur jag ska placera mina pengar de kommande åren. Idag har vi vårt sparande hos Lysa och sparar ca 25-30 tkr per månad, vilket vi har gjort de senaste åren. Planen är att spara ihop ett kapital som ska användas för att kunna sluta arbeta om ca sex år. Dessa pengar ska täcka våra kostnader fram tills vi kan börja ta ut tjänstepensionen, vilket beräknas vara om ytterligare fem år.
Vår tjänstepension kommer att vara så pass stor att, även om vi ligger precis under gränsen för statlig uttagsskatt, kommer pengarna att räcka fram tills vi är 80 år. Detta förutsatt att börsen inte kraschar i 20-30 år i sträck, vilket vi givetvis inte förväntar oss.
Nu till min fundering. Min känsla är att vi befinner oss i slutet av en lång period av börsuppgångar, och att det finns en överhängande risk för en rekyl de kommande åren. Redan här vet jag att ni kanske inte håller med om min teori.
Vi har även ett utlandsboende vid Medelhavet där vi har ett bankkonto. I detta land erbjuds räntor på sparkonton som är långt över snittet i Sverige.
Min fråga är om vi borde ta ut alla våra sparpengar från Lysa och sätta majoriteten på ett tremånaders sparkonto i Sverige. Samtidigt funderar vi på att sätta en del av sparpengarna utomlands och ”mjölka” avkastningen från det sparkontot. Tanken är att varje månad föra över avkastningen till Sverige och återinvestera den på ett tremånaders räntekonto. Enligt mina beräkningar skulle vi kunna få en avkastning på ca 10-12% med detta upplägg, utan risk.
Den stora risken med sparkontot utomlands är valutaförändringar, som kan äta upp en stor del av avkastningen. Det finns dock ett alternativ att låsa kontot mot USD och ändå få en ränta som är betydligt högre än vad som erbjuds i Sverige.
På längre sikt planerar vi att återinvestera pengarna på börsen, men först när börsen har gått ner en bit från dagens nivå. Då tänker vi sätta pengarna med viss belåning och inte använda Lysa mer.
Risken vi ser är att vi kan missa en börsavkastning som överstiger de 10% vi är garanterade enligt min plan. Men jag ser risken som relativt liten att Lysa kommer att fortsätta ge en avkastning på 10-12% de kommande åren.
Vad säger ni, tänker vi helt fel? Hur hade ni gjort i vår situation?