Placering av tjänstepension vid uttag på 10 år

Tjena!

Behöver era kloka tankar kring placering av tjänstepension.

Sitter och hjälper min far som ska gå i pension, tanken är att ta ut tjänstepensionen under 10 år.

Fonderna är ett virvarr av varianter så min spontana tanke var direkt dags att flytta allt till indexfonder under de kvarvarande åren. Men började fundera lite vad som egentligen är klokt att göra. AP7 Såfa flyttar ju 50% av kapitalet mot räntefonder vid 70 års ålder kanske är för stor risk med indexfonder i detta läget.

Finns här någon referens ett gå efter eller hur hade ni tänkt?

Och om det inte blir en indexfond, vad ska man då ta för fonder? En annan kör ju bara indexfond så blir ju per automatik inte så bevandrad i övriga lösningar… :sweat_smile:

Ca 2 msek i tjänstepensioner, detta handlar om det som sitter hos bankerna idag. Alltså ej vad han ska göra när det är utbetalt utan det som är innestående hos banken.

Jajamen, helt korrekt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hmm. En del saker att väga in. Jag är i liknande situation.

• 10år av uttag betyder att genomsnittlig tid pengarna genererar avkastning är ca 5 år Det är inte en lång nog tid för man skall kunna få “säker” del av långsiktigt genomsnittlig värdetillväxt. Glöm inte att aktiemarknaden kan variera kraftigt utdraget över fleral år. Se nedgångarna med ca 50% runt år2000 och år 2008.
  • Ofta finns en obalans i att en rejäl längre nedgång upplevs mycket negativ medan en ökning inte medför rimligt stor positiv effekt . Extra påtagligt om beloppen är modesta dvs nivåerna kraftigt bidrar till ett drägligt liv. Dvs riskreducering avseende negativt utfall är rimlig.
  • En rejäl andel säkrare placeringar med sämre långsiktig avkastning är rimliga tycker jag. Jag har placerat i företagsobligationer och har en hel del av pensionerna i traditionell förvaltning ( inte eget val dock).