Spiltan global 80% och spiltan aktiefond 20% är det bättre än 100% dnb global?
Spiltan global och aktiefond är faktiskt bra, men de något med indexfonder vi RT gillar, så hade valt DNB ändå ![]()
Beror på vad du lägger för värdering i ordet “bra/bättre”?
Vill du äga väldigt mycket investmentbolag, så är det ju bra.
Vill du bredda dig mera och investera mer marknadsviktat så är det dåligt.
100% DNB Global så slipper du pilla och mixtra själv med olika procent och magkänsla.
0,54 avgift på spiltan global jämfört med dnb blir ju mer än dubbelt så dyr avgift. Så det säger väl något ![]()
Jag gillar Swedbank Robur Co Bond Eu HY B
10% Spiltan Global har jag i portföljen, tycker det räcker. Mesta Global index samt 10% var av globala småbolag, tillväxtmarknader samt USA index (den sista lär väl bli reashopping en tid framöver och hoppas stollen är utbytt efter nästa val, om han nu inte lyckas hitta på nån lag som gör att han kan sitta flera perioder).
Spiltan Globalfond Investmentbolag, är inte namnet något missvisande?
Innehav 29 stycken.
Visserligen är det investmentbolag men bredden i en “renodlad” globalfond är väl mycket större.
Borde inte den fonden hamna under någon av de övriga hinkarna om man nu tänker risk kontra fördelning?
Från fondbeskrivningen:
“Fonden investerar i ett urval av cirka 30 stycken investmentbolag runt om i världen, genom vilka du blir delägare i ett stort antal bolag. Genom investmentbolagen får du en geografisk exponering som liknar globalindex samt en god spridning över olika branscher.”
Vet ej vad antalet totala underliggande bolag är som investmentbolagen i fonden investerar i, kollade årsrapport men den listade bara största innehaven, lika på hemsidan vad jag kunde se.
Tycker den känns som ett bra komplement till renodlad global indexfond, då de största sektorerna i Spiltan-fonden är ca 33% finans, 24% kommunikation och mindre teknik.
Som ett tillägg i en basportfölj där den utgör mellan 10-30%, absolut.
Jag skulle dock inte rekommendera någon som vill spara brett och passivt att välja Spiltan över Dnb, LF, Storebrand, Avanza eller Nordnet Globalfond.
Ursprungsfrågan var ifall det är bättre än att välja en globalfond, i det här fallet Dnb.
Min personliga åsikt är att en globalfond likt Dnb är att föredra vid passiv investering. Både risk och avgift är lägre.
Jag kör DNB Global 70%, Spiltan Invest 20% samt Spiltan Global 10%. Känns som en enkel och trygg portfölj med lång sparhorisont.