Portfölj och nytt jobb

Hej.

Nya året börjar med nytt arbete som konsult och ett lönelyft med 20,9%. Vilket känns väldigt lyckosamt då jag ej besitter någon universitetsutbildning utan har försökt kämpa mig upp på egen hand från en simpel industriutbildning från gymnasiet. (Dock lång väg att vandra till halva rikatillsammanslönenivån på 50-60.000sek) :slight_smile:

Jag har nu en bonas att placera som motsvarar ca 15% av min nuvarande portföljs värde.

Jag önskar lite feedback på hur jag ska vikta upp branschfördelningen lite. Ligger lite väl riskfyllt mot fastigheter.

För mycket fastighet. Skala av.

Det verkar som att du investerar långt ifrån vad som rekommenderas här på RT :grinning_face_with_smiling_eyes:

Så jag hade lagt allt på en global indexfond, alternativt Avanza Auto 6 eller Lysa 100/0.

Ja, att fastigheter är för mycket var precis det jag var inne på.
Anledningen att portföljen ser ut som den gör är att jag tycker att det funnits mycket billiga köp under hösten. Så nu vill jag möblera om lite och minska risk.

Läste lite snabbt på RT och märker att indexfonder står högt här. Har barnens spar i det, till mig vill jag ha lite mer action, på gott och ont. Utdelningar är också trivsamt ur ett psykologiskt aspekt, sparande för mig är också en form av hobby, det får inte bli tråkigt :slight_smile: