Portfölj till pensionär

Hej!

Skulle vilja ha era kloka råd vad gäller min fara fondportföljer.

Han är 72 och har efter ett besök hos Swedbank fått alla fonder utbytta till Bas 25, 50 och 75. Samtliga med en avgift på över 1 procent.

Han vill ha min hjälp att byta dessa fonder till billigare fonder. Över tid kan ju denna procent skillnad röra sig om flera hundra tusen kronor.

Jag har tänkt att vi kan lägga ca 60 procent i indexfonder enligt nedan

• 70 procent global
  • 15 procent i Sverige
  • 5 procent i svenska småbolag
  • 10 procent i tillväxtmarknader

Min fundering är dock hur jag ska fördela ränteportföljen, finns det någon modell att utgå ifrån? Eller är följande fördelning vettig? Eller andra idéer?

• 50 procent långa räntor
  • 30 procent korta räntor
  • 20 procent företagsobligationer

Detta kräver visserligen att jag och min far en gång om året går in och balanserar innehaven, men det borde det i längden vara värt istället för att han ska behöva betala flera tiotusen kronor mer om året.

1 gillning

Lysa kan ni få en väldigt bra portfölj av aktiefonder och räntefonder till rimligt pris som sköter sig själv. Eller vill ni behålla pengarna på Swedbank?

2 gillningar

Tack! Jag har faktiskt fått över min mor till art prova Lysa, men min far vill köra Swedbank.

Egentligen är väl min fråga hur den optimala mixen av räntor är? Har sneglat lite så på hur det sett ut hos Lysa m fl men inte alltid helt enkelt.

1 gillning

Ser mycket bra ut. Swedbank har både de rekommenderade fonderna från Captor och Storebrand att välja på i räntedelen
Vill man göra det enkelt kan man välja Robur Bas ränta som kostar ca 0,5, den innehåller långa, korta och krediter.

Jag experimenterar med följande ränteportfölj. Alltså 50 % korta räntor. 25 % företagsobligationer Sverige och 25 % globala företagsobligationer.

Om du vill lära sig mer om hur man bygger en ränteportfölj så rekommenderar jag tråden zinos räntetriangel:

2 gillningar

Snällt att du hjälper din far!

Räntedelen hade jag hållit enklare med AMF Lång som även innehåller en del företagspapper med inte så speciellt hög duration på en 3-4 år och mycket hög kreditkvalitet

Sen kan jag tycka att 60% aktier är hyfsat hög risk för en 72 åring åtminstone om man behöver ta ut pengar oavsett börstider men det beror såklart på situationen

3 gillningar

Det är aldrig försent att överge Robur Bas.

Kör på deras Access-fonder om du stannar kvar.

1 gillning

AMF Lång är en smidig helhetslösning. Tyvärr tror jag inte att den finns på Swedbank. Däremot finns Storebrand Obligation A där. Den har högre duration än AMF Lång och vill man ha ner den kanske en kombination av Storebrand Obligation och Storebrand kortränta skulle fungera. De innehåller båda en blandning av papper med generellt hög kreditkvalitet. Det blir ju inte lika smidigt som att ha enbart en räntefond dock.

2 gillningar

Kanske aningen hög aktieandel, men KPA blandfond finns på Swedbank.
1/3 globala aktier
1/3 Svenska aktier
1/3 Räntor

Tack för alla bra tips och råd här.

Har kollat runt lite mer och hittat en fond som heter Swedbank Robur Mixfond Pension som kostar 0,5 i avgift. Den placerar 50/50 i räntor och aktier.

Vi hade möjligen kommit ned tio punkter till om vi satt ihop portföljen själva, men tror detta kan vara en bra mellanväg.

Tack igen!

Ledsen. Hade fel. Den fonden tar en teckningsavgift om 2 procent…

Hur viktigt är det för er att aktiedelen är global?

Swedbank har Robur Access Mix som har 50/50 aktier och räntor med en total avgift på 0,22 %. Aktiedelen består till 90 % av svenska innehav.

4 gillningar

Ja, det är ju just det där som är det stora problemet med den fonden… 90% home bias för en svensk pensionär som är i uttagsfas, är det vettigt?? Det anser inte jag iaf. Jag har undrat över denna fonden, varför den finns ö.h.t. Konstig kombo.

1 gillning

Ja, det är synd att de inte kan ha samma fördelning mellan aktier och räntor men med iallafall övervägande globalt i aktiedelen.

Jo.
Jag gillar Swedbank Rubur Global Access, den följer ett neutralt “klassiskt” index och är rätt billig. Ja, den har ESG exkluderingar men inte så farligt och det är hyfsat transparent åtm.

Men egentligen: i uttagsfas när man jobbar med ISK är det lika bra (el bättre) att balansera om själv. Man nyttjar uttagen som man hela tiden gör för det syftet. Och gör det varje kvartal, precis före mätdatumet (1/1, 1/4, 1/7, 1/10) så spar man lite skatt också.

1 gillning

Swedbanks gerationsfonder är bra. Transfer 50 eller 60 kanske? :blush:

Mja. Bra…? Jag tittade här:

Swedbank Robur Transfer 60

" Total avgift. 0,53 %

Fonden förvaltas aktivt med en kvantitativ förvaltningsmetod. Den placerar i både aktier och räntepapper och placeringarna görs både i Sverige och i utlandet. … Aktieandelen i fonden har fram till 2019 varit 40-70% och räntedelen 30-60%"

Jaha. Omöjligt att veta vad jag får för pengarna här. :unamused:
Inget jag vill lita blint på i uttagsfas, anything goes liksom

EDIT:
Förvaltning i våra fonder

Skrolla ner till “Kvantitativ…” för deras förklaring av det. Det låter lite som nåt slags faktor-investering, men vem vet… det är opakt, Swedbank Robur “secret sauce”. Är det här mumbo jumbot värt 0.33% extra i avgift per år? Det man får är väl eg automatisk ombalansering för det, allt annat blir sämre det är det man kan förvänta sig som jag ser det.

Jag skulle rekommendera 100% i korta räntor eller sparkonto. Gissningsvis är räntorna till för likviditet och är medel som ska kunna användas av personen som är 72? De andra alternativen kan krascha och blir då inte brukbara.

Det som inte ska användas av personen som är 72 borde kanske investeras 100% i en bra global aktiefond om ingen planerad användning finns.

2 gillningar

Ha ha, ja det knepiga är väl isf att avgöra vad som ska användas av pensionären (konsumeras upp) och inte… det är den ständiga frågan: hur länge räcker pengarna?
Svar: det beror på hur många år du lever…

Med det sagt så framgår ingenstans här i tråden hur stort kapitalet ifråga är, så om det är litet är det kanske ingen större mening med att fundera på x% aktiefond under uttagstiden. Om idén är att det bör räcka i 30 år (4% regeln) så är det ej optimalt att sätta alltihop på sparkonton (el korta räntor). Att man ska låta en rejäl del av kapitalet ligga i aktier under uttagsfasen, är välkänt

Jag tycker det vore lite kul, men också ganska orealistiskt att planera för en ålder på 102 år.

Kanske lite mer realistiskt att tänka 10 år, vilket är nära förväntad ålder för män. Då bör allt in i korta räntor.