Han har drygt 2~ miljoner i sin tjänstepension placerade i LF Global Hållbar. Den är dyr och en högriskare och han borde byta eftersom han är så pass nära pensionen (drygt 5 år kvar).
Han har blivit tipsad av en rådgivare på Brummer om att investera alltihop i deras fond Brummer multi-strategy 2xl. Deras hedgefond är dyr men de säger att de inte tar ut någon avgift om det går dåligt för den(?). När jag tittar på den så ser den inte så rolig ut i avkastning dem sista 3 åren. Helt tomt på info under “Fondens exponering” på Avanza, men det kanske är vanligt för en hedgefond?
Min frågor är väl egentligen, tycker ni att den Hedgefonden låter som ett sunt val för någon som närmar sig pensionen eller borde man strunta i den? Har ni andra tips på vilken fond han istället skulle kunna placera sin tjänstepension i? Gärna tips på flera fonder “trygga” fonder dvs indexfonder, om det är möjligt. Tackar som vanligt på förhand och för er input!
Jag skulle säga att köra en global indexfond enligt principerna här:
Risken skulle jag balanserat med saldo på kontot eller en räntefond som t.ex. AMF Räntefond Mix eller motsvarande. Beror på vilka räntefonder som är tillgängliga. T.ex. klassiska regeln är ju 10 procent i aktieindexfonder per år i sparhorisont. Dvs 6 år i sparhorisont, 60 % aktier resten i räntor.
Dock med pension är det klurigt eftersom sparhorisonten är ju de facto inte fem år i det här fallet. Den kan ju mycket väl vara längre. Om det tjänstepensionen ska tas ut på 10 år, mellan säg 65-75 år, då är den ju faktiskt 15 år.
Det som AP7 SÅFA gör som man kan kopiera är att de lägger in 3 % räntefonder per år från det att man fyller 55 år. Det är ganska smart. I det fallet antyder det att nu borde din far vid 60 års ålder ha 15 % räntefonder och 85 % i aktiefonder.
Så skulle jag resonera. Brummer-fonden skulle jag inte ta i med tång.
Tusen Tack Jan för svar! Borde han alltså ligga kvar med t.ex. 60% i LF Global Hållbar och flytta över 40% till en räntefond som t.ex. AMF Räntefond Mix eller borde han flytta över 60% till Länsförsäkringar globala index och samtidigt flytta 40% till en räntefond som t.ex. AMF Räntefond Mix eftersom LF Global Hållbar är så dyr i avgift? Borde han göra hela flytten på en gång från LF Global Hållbar? Hur skulle ni ha gjort?
Ligga kvar i LF Global hållbar eller byta till LF Global Indexnära, sedan räntedelen funkar bra i mix eller en blandning av AMF Räntefond lång & kort
Men som Jan har skrivit ovan så kanske man ska följa AP7 Såfas strategi med att sänka risken med 3% för varje år som går och nu börja med en 85/15 portfölj?