Hjälp mig med att omstrukturera min fars pension

Hej, mitt andra inlägg här nu!

Som rubriken låter så verkar min far ha hamnat i en icke fördelaktig sits när det gäller pension. Bolaget han arbetar för har "Söderberg och partners* som pensionsförvaltare för tjänstepensionen och har haft dem de senaste 15 åren ungefär. Jag har redan hjälpt han omfördela sin premie pension till AP7 Såfa (var tidigare i hälsobolag och europa index) men är nu lite orolig över hans tjänstepension med. Jag har bett honom att kika med hans arbetsgivare vad villkoren är avseende att sköta förvaltningen själv och potentiellt byta bank ifrån Söderbergs helt. Min rekommendation utifrån research är att sätta allt i en global aktiefond. Däremot vill han ha trygghet och förstår givetvis att han kanske inte vill lita på sin 18 åriga son fullt ut med summan pengar det handlar om.

Därmed blir min fråga följande, vad tycker ni att han borde göra? Ska jag rekommendera oberoende rådgivning till honom? Även fast han kommer få höra samma saker högst sannolikt så är det lite mer av en trygghet givetvis, och pengarna för rådgivningen kommer oavsett vara betydligt billigare än alla pengar som försvinner till dyra avgifter i fonderna nedan. Missar jag något viktigt här avseende tjänstepension? uppskattar alla input!

Hans portfölj ser för närvarande ut såhär (har avrundat):

1. Proaktiv 80 TL - B , 1 009 00 kr, 49%
  2. Okänt sparande , 260 000 kr, 12.5%
  3. AMF Pension Trad , 205 000 kr, 10%
  4. Handelsbanken Globalfond , 140 000 kr, 7%
  5. Handelsbanken Sverigefond , 105 000 kr, 5%
  6. Proaktiv 75 - B , 89 000 kr , 4.3%
  7. AMF aktiefond småbolag , 73 000 kr , 3.6%
  8. Handelsbanken tillväxtfond , 70 000 kr , 3.4%
  9. Handelsbanken Norden , 38 000 kr , 1.86%
    10: Amf balansfond , 29 000 kr, 1.4%

Summerat: 2 000 000 kr vid 53 år, kan ej exakt se men utifrån hans tolkning så ska avkastningen ligga närmare 100% på 9 år vilket är under all kritik i min åsikt. Visa av fonderna är extremt dyra med, proaktiv 80 ligger på drygt 1.4% och upptar hälften av potten, totalt hamnar avgifterna på närmare 2% årligen…

Så vad tror ni? Ska jag sätta upp oberoende rådgivning till honom eller ska jag övertyga honom att lita på mig med global index på ex nordnet eller motsvarande fonder på tjänstepensions banken om han ej kan byta? Uppskattar all input!

Dumpa alla dyra fonder! Be han titta på avsnitt #241 om pension. https://rikatillsammans.se/pension/

Samt avsnitt #138 om vad forskningen säger om sparande.

Nu kanske det inte finns möjlighet att byta ut Söderberg men kanske går det leta upp nån billig indexfond inom deras utbud?

Sen gäller det att få en bra överblick över hela ekonomin för att lättare ta beslut om vilken risknivå och fördelning mellan sktier/räntor i tjänstepensionen. Beslutet beror även på om han planerar ta ut tjänstepensionen på kort tid eller livslångt.

2 gillningar