Feedback - pensionssparande

Hej!

Jag är en 50-åring, som efter många om och men, blivit intresserad av ett pensionssparande. Jag har varit på rådgivning hos SEB och blivit rekommenderad till att månadsspara 2000kr i följande fondportfölj hos dem:

• 40% SEB Dynamisk Aktiefond
  • 25% SEB Hållbarhetsfond Sverige C SEK - Lux
  • 10% Tin Ny Teknik A
  • 15% SEB Sustainable High Yield C SEK - Lux
  • 10% SEB Dynamisk Räntefond SEK - Lux

Min 18-årige son, som är väldigt intresserad av aktier och fonder, menar att det är väldigt dyra fonder för en så pass låg avkastning. Han menar istället att jag ska föra över pengarna till t.ex. Avanza och starta ett månadssparande där istället, då de samtidigt har ett större fondutbud. Jag tar gärna emot alla tips till mitt sparande och skulle gärna vilja ha hjälp med att besvara dessa 3 frågor:

1. Är det bättre att månadsspara till pensionen hos Avanza?
  2. Vad tänker ni om fondfördelningen och fondernas avgifter?
  3. Finns det ett “bättre” val av fonder hos Avanza, i sådana fall vilka? Vad rekommenderar ni?

Mvh

1 gillning

Välkommen till forumet!

Mina hjärna med mina åsikter översätter detta till
“Jag har varit på säljmöte hos SEB och blivit påsåld…”

Hittar inte avgifterna nu men av namnen att dömma känner jag på mig att det är rätt dyra blandfonder (avgifter uppåt eller över 1%) eller liknande.

Din son har nog helt rätt. Billiga indexfonder är att föredra. Med tanke på din ålder och när du tänker gå i pension så kanske du ska ha lite räntefonder och inte bara aktiefonder. Det beror på. Även hur risktålig du är (och framförallt vill vara).

Kolla in modellportföljerna här på bloggen, eller kanske en fondrobot typ Lysa eller Opti? Finns ett avsnitt om dem också :slight_smile:

1 gillning

Ja, jag skulle rekommendera flytta om det går. Titta gärna på följande avsnitt:

Det stödjer din sons tes. :slightly_smiling_face:

Välkommen hit!

Jag blir lika tokig varje gång jag läser om sånt här på RT. Det är F*N inte klokt att de får göra så! Borde vara kriminellt att föreslå fonder som kosta runt 4 gånger mer än vad de ska. Total avgifterna ligger på 1.3%-1.6% alltså äter avgifterna upp cirkus 20% av vad börsen ger i avkastning i snitt (runt 8%).
Billigast är SEB Dynamnisk röntefond som ligger på drygt 0.7% vilket även det är nästan 4 gånger dyrare än vad det ska vara.

Det värsta är att han/hon föreslår SEB Hållbarhetsfond Sverige C SEK - Lux med 1.3% avgift när de har SEB Hållbar Sverige Indexnära på 0.27%. Snacka om att vilja skörta upp :rage:

Lyssna på din son - gammal är inte alltid äldst :grinning: - och ta dina pengar till Avanza - massor av billiga och bra fonder.

Det finns modellportföljer som man kan välja bland här på RT i detta avsnittet där du får förslag på olika portföljer från låg till hög risk, fördelningar på fonder som du lätt hittar på Avanza.

Lycka till! :grinning::+1:

2 gillningar