Har följt rikatillsammans ett tag har lite funderingar ang mina spar pengar som man ej behöver på 5-10år och sen tjänstepensionen…
Har lite dålig koll men SEB bankens rådgivare valde till mig, men nu lite kluven när man lyssnar på inläggen från Jan
Har placerat 500000:- i Jp Morgans funds, Seb dynamisk aktiefond, Seb dynamisk räntefond c, Seb global high yield fund c, Seb sverige fond småbolag chans/risk, Seb sweden Equity fund c.
Så är väl rätt spritt
Sen tjänste Pensionen nu ca 1300000:- i SEB sverige indexnära A och SEB global fokus c usd.
Är det bra indexfonder? känns som den ena är lite dyr i avgift?
Men kluven ska man sätta sparpengar i indexfonder istället som Jan rekommenderar som DNB global indeks s och Avanza global…
Lättare om du skriver vad det är för avgifter SEB tar för alla dessa, både när det gäller ditt privatsparande och din tjänstepension. Om du betalar 1.54% + prestations avgift för t.ex seb dynamisk aktiefond eller att betala 0.64% avgift för en räntefond låter dyrt enligt mig. Kom ihåg att din bankman är en säljare. Betalar du några gömda/extra avgifter för paketlösningar du känner till?
Det låter dyrt enligt mig och kommer urholka avkastningen rejält över tid. Speciellt om det inte slår en global indexfond i framtiden. Bara det faktum att åldersgruppen på avanza är starkt överviktad mot 65-74 år och 75+ år för alla dessa betyder att många äldre får dessa sålda till sig av sin bank.
Personligen hade jag satt allt i en billig, bred, global indexfond.
Din bankman är säljare. Han vill inte att du ska få så bra avkastning som möjligt, det skiter han helt i.
Han vill att banken ska tjäna så mycket pengar på dig som möjligt genom avgifter.