Premiepension, dags för byte

Halloj, sökte efter en liknande tråd.

Tänkte att man diskuterar vad man väljer, hur ofta man byter, vilken strategi man har.

Är under 35, kör på dem i bilden sen idag, än så länge är slanten försvinnande liten, tänker att man blir försiktigare närmre uttagsålder så att säga.

Byter lite varierande men försöker som regel ha dem minst 6 månader / byte vid 20% plus.

200x-2022

Har inte jobbat i Sverige alla år, därav lite klen start men haft en bra utveckling på dom få slantar som är där.

Min tanke är att jag har tid att vänta med dessa pengar och har möjlighet att vänta tills det vänder så att säga.

Hur gör ni?

Vad tycker ni om PPM systemet?

Skulle ni vilja kunna handla med dem på ett låst konto hos andra med aktier likt nordnet?

Skulle ni vilja ha större eller mindre del PPM?

1 gillning

De flesta här väljer nog Såfa.

Själv byter jag runt 1 gång i veckan eller oftare periodvis, beror lite på börsläget. Har då oftast 5 fonder för att diversifiera mellan olika marknader. I år har det gått sådär men senaste åren har jag haft dubbla avkastningen mot Såfa med en sådan strategi.

AP7 aktiefond. Bästa fonden som finns med hävstång och så låg avgift. Önskar jag kunde har alla mina pengar i den så gärna mer PPM för mig.

5 gillningar

Hur ser det ut, säljs och köps det samma dag? Eller blir pengarna inte liggande en dag eller tre när man gör så?

Det varierar lite från fond till fond men alla köp och sälj startar parallellt och går mot en buffert. Pensionsmyndigheten har buffertkonton i olika valutor också. Det är inte tillåtet att ha likvida medel på PPM så vid byten äger man alltid fonden man byter tills kapitalet övergått till fonden man byter till. Man är alltså aldrig utanför marknaden, vilket är väldigt gynnsamt. Om man undviker fonder med långsam handel kan man få igenom 1-3 byten per vecka om man så vill.

2 gillningar