Är det värt att ombalansera i PPM?

Hej är det nån mening att ombalansera sina ppm fonder ( har 5st olika ) förutom att behålla risknivån mm ? Tänker på att man säjer dom dom gått bra och köper på sig av dom som gått bättre

Haha småfnissar varje gång jag ser dina svar om globalfond. Inte dumt menat alltså :smiley:

1 gillning

Tänker du ombalansera de innehav du har eller tänker du sälja vissa innehav och göra en ny portfölj?

1 gillning

Du avser kanske att byta ut några fonder eller samtliga? Om du däremot tänker ombalansera befintliga till ursprunglig fördelning, beror det till viss på vad du har för typ av fonder. Har du fonder som är okorrelerade kan det öka avkastningen om du ombalanserar regelbundet. I följande tråd diskuteras ombalanseringens positiva effekter. Ombalanseringens magi

Nej ombalansera till ursprung

Hur har du lyckats jämfört med Ap7 Såfa?

Hej jag har lyckats lite bättre än ap7

1 gillning

Ser dessa fonder ok ut ? Eller vad tycker ni ?

Nja jag är 60 år ock vill inte ha några ränte fonder i min ppm

1 gillning

Ap7 aktiefond så slipper du räntorna. Har själv tänkt byta dit när det är dags.

(Ser nu att du redan har 30% i den)

1 gillning

Inget fel på den portföljen.
Går givetvis alltid att diskutera varför du valt vissa och om det är rätt procentuellt, men den är helt ok.

Alltså alla dessa off topic-svar om att du kör AP7 när TS frågade om ombalansering. Frågan/svaret är ju irrelevant för den som bara valt en fond på PPM.

Jag byter fonder på PPM c:a en gång i veckan i snitt. Det blir en form av ombalansering även om det inte är syftet. Syftet är snarare omallokering för att få bästa momentum. Men jag brukar välja 5 fonder i olika marknader för diversifiering och 20% i varje. Fördelningen hinner inte ändra sig så mycket tills nästa byte men då kan det ju vara andra fonder helt eller (oftast) delvis.

Ok tack det förstår jag ! Men tror du jag kännar nåt på min ombalansering då mina fonder går olika bra?

Så länge vissa fonder går väsentligen bättre än de andra så skadar det inte att man låter andelen öka, då ökar ju totala värdet desto snabbare. Detta gäller under förutsättning att man bevakar fondernas utveckling för motsvarande gäller ju omvänt om de fonderna börjar gå dåligt, då är det nackdel med större andel.

Man bör dock snarare fundera på att byta ut fonder som går dåligt och speciellt då på PPM. Man är aldrig utanför marknaden under byten av fonder på PPM så man förlorar inget på att göra byten av det skälet i alla fall. De flesta fonder på PPM byter man ut på bara 2-3 börsdagar och man är aldrig utanför marknaden under bytena. Och inga avgifter för byten eller valutaväxling.

Om du tjänar något eller inte beror förstås på vilka fonder du väljer och dess andel. Då jag byter ofta så har jag gjort det enkelt för mig och väljer 20% av varje för 5 fonder. Det är antagligen inte optimalt för maximal avkastning men det är också en avvägning mot att hålla risken nere.

Ok förstår vad du menar typ momentum då