Jag ber er, den kollektiva hjärnan, om råd och svar på frågorna nedan.
Förutsättningar
Tid: 1h15min
Plats: Inne med whiteboard, projektor osv. Men helst utomhus.
Syfte: Scouten ska lära sig om, för denne, relevanta delar om privatekonomi.
Mål: Varje scout ska ha tagit till sig privatekonomi 101 genom learning by doing.
Innehåll
Vad ska vi fokusera på? Vad ska de lära sig? De är som sagt 6st 15åringar.
Didaktik
Hur ska vi förmedla innehållet? Om du har tips som passar ihop med scoutingens ledord learning by doing så är dessa varmt välkomna. Vi kan gärna använda appar och websidor om de kan stötta i det interaktiva lärandet.
Att jobba med fysiska staplar eller avkastning (likt riskornsexempletovan) är ju bra. Hållbarhetsperspektivet som ju går hand i hand med scouterna är ju grymt om man börjar diskutera utsäde, skörd osv.
Den gamla klassikerna med att dela ut alla ingredienser i olika stor mängd och få fram en diskussion om tillgång och efterfrågan ihop med mål och ekonomi är väl också toppen. Plättar eller liknande som resultat. Görs bäst på triangakök!
Glöm inte arbetsgivareavgiften om du tar upp detta. Ni kan inte tro hur många ‘vuxna’ jag pratat med som inte känner till den. Jag tycker den borde särredovisas på alla lönespecar.
Mitt huvudförslag är att du frågar i gruppen Svenska Scouter på Facebook ifall det är någon annan scoutledare som gjort en privatekonomisk övning
Jag gillar @simino lista på siffror man kanske vill fokusera lära ut. Problemet blir att göra det på ett sätt som blir en aktiv övning som patrullen kan ägna sig åt på egen hand. Kan man formulera fram något slags “uppdrag” som de ska lösa tillsammans?
Kanske att patrullen ska sätta ihop en budget åt en ung singel? De kan få ett lönekuvert med monopolpengar som ska fördelas på ett antal kostnadsposter. Tyvärr får jag inte ihop någon engagerande slutkläm på övningen men här är mina idéer. De kan få välja mellan kort med ett större antal egenskaper/valmöjligheter, där det finns ett pris på varje kort. Typ ett kort för “lagar sin mat själv”, ett kort för att “äta lunch ute på vardagar”, ett bonuskort för “vegetarian” där de får tillbaka ett par hundralappar, ett kort för “märkeskläder” och ett annat för “billigare kläder”? Skulle kunna göras på tid (med en synlig äggklocka) och du kan krydda med att kasta in ett antal katastrofer längs vägen (tandvärk, 2000 kr). En variant kan vara att de får köpa ovanstående kort/budgetposter från dig. De kan få pruta på korten om de kommer på sätt att spara pengar! Äh, jag vet inte, det låter ganska torrt. Hoppas du är roligare än vad jag är.
Det är lättare med riktiga övningar tycker jag. En gång höll jag ett matlagningsmöte där scouterna fick 200 kr att handla för i den lokala matbutiken. De fick köpa precis vad de ville för pengarna och gå dit själva. Uppskattad och bra övning (såklart lyckades de hitta en billig konfettikanon). Men det är ju mer “införliva livskunskaper” och “empowerment” än ett direkt möte om privatekonomi.
När jag själv var äventyrare så hade vi en snåljåpshajk där vi skulle klara oss en helg på 20 kr mat per scout. Min patrull satsade allt på en middag med köttbullar och resten snabbnudlar. Vi gick hungriga medan vi såg ledarna äta sig mätta och belåtna på bönor och ägg…
Låt dom som en övning med hjälp av sina telefoner kolla upp vad den nyaste iphonen kostade för 3 år sedan. Sen får dom kolla vad den är värd idag på 2:a hands marknaden. Därefter får dom jämföra med att dom istället för 3 år sedan köpt Apple aktier för samma peng och ta reda på vad dessa är värda idag. Därefter diskuterar konsumtion vs investeringar.
Ett annat förslag är att dom med hjälp av konsumentverkets hemsida typ får göra en budget för ett ensamhushåll. Där efter kan ni ha en diskussion.
Det var klurigt att reda ut vad vi skulle ta med och fokusera på under våra ca. 80 minuter för 15-16 åringar. Men vi tycker nivån blev bra och exempel samt övningar som användes fungerade bra.
Ha! Älskar sista sliden Men man får nog vara finkänslig där eftersom långt ifrån alla föräldrar har råd med ett sparande till sina barn.
Mycket bra övning med Kim. Speciellt när du kastade in hundvalpen i mixen. Det väcker i alla fall lite kreativitet. Hängde scouterna med och var aktiva hela tiden?
För att skoja till uträkningen lite till kan man säga att man köper bensin för hela lönen och får då betala ytterligare drygt 10tkr i skatt. För 900 liter diesel måste din arbetsgivare skrapa ihop 38000kr=42kr/liter.