Halloj!
Jag och min sambo har för avsikt att köpa en villa privat för att sedan hyra ut den till företag i våran hemstad.
Vi har fått lånelöfte beviljat så nu återstår att hitta vårt första hus.
Vi funderar dock hur vi smidigast gör när vi ska fakturera hyran, kan man göra det via min enskilda firma trots att vi äger huset tillsammans privat eller har ni några andra tips på alternativ?
Jag går ibland liknande frågor från ägare där underliggande syfte ofta är något av nedan:
Hyra ut till eget företag för att nyttja fastigheten privat ibland men att bolaget ska stå för kostnaden.
Skapa övervakastning genom att hyra ut till någon annan. När vi börjar prata om skattesktuationen så är det inte alltid lönt sett till risken att ha en/två/få hyresgäst.
Beskriv gärna vad du vill uppnå för att vi ska kunna ge dig mer input.
Hej!
Tanken är att vi ska hyra ut hela villan till företag, alltså enbart ha företagshyresgäster under längre perioder eftersom att vi har mycket “fly in fly out” här. Vi själva har en annan bostad.
Syftet är dels att det blir någon annan som amorterar på huslånet, samt att få en liten avkastning så att vi i framtiden kan köpa fler objekt att hyra ut.