Jag har försökt att söka på forumet men är notoriskt dålig på sådant.
Jag har fått möjlighet att köpa en villa. Jag har möjlighet att köpa det med “kontanta” medel.
Frågan jag har är om jag köpa det med aktiebolag som redan finns, eller måste jag starta ett nytt bolag för att det ska kunna bli ett fastighetsbolag? Har för mig att jag hört något om det för väldigt längesedan.
Jag tänker alltså låna ut pengar till bolaget alternativt lägga in som aktiekapital.
Och när ni ändå är på tråden. Hade ni gjort ett helt annat upplägg?
Ska du köpa den genom bolag är stämpelskatten runt 4 procent istället för 1.5 som för privatperson. Du kan ju “hyra” ut fastigheten som privatperson till ditt bolag om du vill fakturera genom bolaget istället.
Är fastigheten redan ägd genom bolagsform är det enklast att köpa bolaget i sig då slipper du också stämpelskatt.
Du kan registrera om ditt bolag.
Jag hade köpt den som privatperson sen hyrt ut för de beloppet som är skattefritt, 40000kr per år sen samlat intäkterna i bolaget, (om det går, detta belopp är kanske bara mellan privatpersoner).
Är det ett flerfamiljshus med flera bostäder är det oftast redan ägt i bolagsform.
Vad menar du med fastighetsbolag? Vilket AB som helst kan såklart köpa och äga fastigheter. Om fastigheten används för uthyrningsverksamhet som inte gjorts tidigare så bör du kanske uppdatera bolagets verksamhetsbeskrivning hos Bolagsverket.
Det vet min dåvarande redovisningskonsult som sa att man var tvungen att ha ett separat bolag för att starta fastighetsbolag. Men de är ju kända för att inte vara så smarta.
Men då köper jag det genom mitt vilande bolag.
Skjuter in pengar som aktiekapital? Eller ska jag försöka låna upp summan på bolaget istället?
Strax under vad bolaget hade kunnat låna för annars. Det svåra är när du inte har lån att komma fram till det.
Jag skulle tagit storbankers listränta på bolån som riktmärke. Företag har ofta sämre ränta än privatpersoner så listräntan borde vara ok.
Skriv en revers på lånet så har du belopp och ränta där till bokföringen.
Du behöver även deklarera räntan själv i din privata deklaration.
Om du tänker köpa en privatbostad genom ditt bolag så vill jag understryka vikten av att ordna med hyresgäst så snabbt som möjligt. All tid som huset står utan hyresgäst KAN du bli förmånsbeskattad för (skatteverket tittar på möjlighet till nyttjande, inte faktiskt nyttjande).