Det har blivit dags för generationsskifte hos oss. Min far har en (privatägd) fastighet (typad 220 vanlig villa) som han idag hyr ut rum i, främst sommartid. Nu vill han inte längre driva detta och jag kommer ta över. Jag bara funderar på hur vi gör övertagandet smartast.
Ska jag förvärva villan som privatperson eller köpa den i ett AB? Vad finns för för- och nackdelar? Jag vet att lagfarten är dyrare för företag. Men vad finns sen för fördelar? Företaget kan ju ändå bekosta förbättringar “på annans fastighet”, så av den anledningen så måste ju inte företaget äga fastigheten.
Sen är jag lite orolig över förmånsbeskattning om företaget äger fastigheten. Har läst att det skulle kunna bli det för perioder då fastigheten inte är uthyrd.
AB Fördel avskrivning 2% per år av byggnadens del av anskvärde. Sänker vinstskatten löpande men blir desto större skatt om du säljer i framtiden.
Som ovan sa om du redan har pengar över i ett AB har man ofta bättre köpkraft där än att skatta ut först o sen köpa.
Lånar du in privata pengar i ABt kanndu ta ut en ränta på dom. Tips såndu inte slänger in mer än nödvändigt som eget kapital isf. Utan låna in resten från dig själv.
Jasså, det kände jag inte till. Men det kommer vara tillgängligt för uthyrning året runt, bara att beläggningen är lägre under vinterhalvåret. Omsättningen kommer vara över 50k/år också.