Jag vet att @Jonas-Opti och Opti:s nyhetsbrev brukar vara poppis här i forumet. Jonas kom därför med ett förslag att vi skulle prova med en digital LunchaTillsammans idag. Eftersom jag gilla prova nya saker, så tänker jag att vi kör.
Agendan är inte spikad utan vi tar avstamp i deras nyhetsbrev som ska släppas senare idag. Sedan får vi se vart det tar vägen och du som lyssnar in får så klart jättegärna hoppa in med frågor, kommentarer eller funderingar.
Rent praktiskt, prova bara ansluta via länken kl. 12.00 så provar vi.
PS. Ingen har fått någon ersättning för detta, men jag har ändå taggat det som reklam då det kanske blir ett samarbete i framtiden / Jonas har varit med på RT tidigare.
@Robban89 absolut! Det enklaste är att bara ha ett konto i appen (du behöver inte ha pengar inne i en portfölj). Jag tror det går att signa upp via webben med som vilket nyhetsbrev som helst, men började tveka när jag skrev meningen
Just det! Glömde ju att fråga om belåning på optisportfölj då det är enligt mig en stor sak på en allvädersportfölj / permanent portfölj, för ni har en smart lösning, på alla nivåer, dvs man är aldrig viktad 100% mot något, då man alltid är viktad mot era tre grundstenar.
@Jonas-Opti Ursäkta om jag får dig att känna dig som en trasig LP-skiva!
Ja tack till alla, och till @janbolmeson som värd! Luncher med intressanta frågor är guld i vardagen
@AnthonB no worries! Precis som du är inne på behöver en allväders/riskparitetsportfölj naturligt belåning, annars kan inte lågriskkomponenterna i portföljen “skruvas upp” till rätt risknivå.
Opti-portföljerna har ingen belåning i sig. Även om samtliga portföljer Opti 1-9 är mycket breda i sin diversifiering så följer de inte en strikt riskparitet/allvädersstrategi (då skulle räntebenet, speciellt i högriskportföljerna, vara mycket större). Strategin är väldigt teoretiskt intressant, men vi lutar oss på den (mer välbevisade) Moderna Portföljteorin.