Unfortunately, two of these declines have happened in the past 3 years.
But look at all that green. It’s a pretty good batting average. Every 3, 5 and 10 year period showed positive returns while just one 12 month period was negative.
And the average returns from down this much in past have been pretty darn good even if stocks fell even further in the mean time.
Now let’s look at what’s happened after down 30% in the Nasdaq Composite since 1971:
The one really poor outcome from the combination of the dot-com bubble bursting in the same decade as the Great Financial Crisis stands out but other than that it has paid to buy into the pain in the past.
Just one negative 12 month return while every other 1, 3, 5 and 10 year period was positive and most of them in a big way.
The stock market doesn’t fall 25-30% or very often and when it has in the past it’s provided solid returns when your time horizon is measured in years as opposed to days or months.
Vänta lite. Vad händer med Credit Suisse och Deutsche Bank nu?
Jag läst att Liz Truss drog tillbaka budgetförändringen pga ramaskri och att pensionsfonderna höll på att trilla omkull pga marknadens reaktioner efter att den presenterades.
Är det här de okända faktorerna vi inte kände till?
Att kostymer inte ska få betalt i bonusar… Höga risker med andras pengar, bonus varje år tills det krashar och de pensionerar sig med pengar det tjänat och köpt riktiga tillgångar för…
Är detta inte äpplen och päron? Lehman hade väl eget kapital och åtaganden, att de andra bankerna har AUM spelat väl ingen roll? Det är inte bankernas pengar, och de bör ju vara separerade från banken även vid en konkurs. Enhet påstår du att det inte är så?
Nyckelord… Har noll förtroende för banker och finansiella institut. Allt de bryr sig om är att öka öka öka vinster. Var det inte Nordea eller nån som gjorde rekordvinnst, sa upp alla och flyttade för att tjäna mera pengar?
Att runa 5 hörn har nog gjorts rätt så ofta som snart kommer att uppdagas i den här nya härvan…
Ja, jag använder mig av definitionen att när vi är -20% från ATH så är det björnmarknad. Den är över när vi kommit till -10% från ATH. Nu är vi fortfarande på -25% i år, så björnmarknad.
Så trots +13% sedan botten nyligen för OMX30 så är vi fortfarande i en negativ marknad. Japp om man utgår från ATH, men om börsen inte rusat en vecka i vintras så skulle det inte varit Björn utan Tjur.
Jag skulle säga att det beror på, vi är i en björnmarknad tills vi är i en tjur marknad, och vice versa.
Så, eftersom vi är i en björnmarknad nu, så räknas detta intervall som björn tills nästa tjurmarknad, och då räknas det som tjur. Så namnet för intervallet bestäms av vilken marknad vi hade tidigare.
För mig definitivt. Just nu typ ner 25% efter ett litet rally (potentiell björnfälla). Jag tror allmänna definitionen av byte från Björn till Tjur är när börsen är upp 20% från bottnen. Men där är vi ju inte. DJ world index som jag följer är upp 8% från (senaste) bottnen. Sen kan man alltid undra vad sådana ”regler” egentligen ger mer än en möjlig fingervisning.