Provprat: Den här björnmarknaden / kraschen lite annorlunda

Med tanke på vad som hänt efter 2020 och grafen slutar innan 2020, så är nog negativiteten ännu högre nu.

Oro är en lyx man har tid med i goda tider. I riktig kris så tenderar folk tänka att det åtminstone inte blir värre :grinning: Vi kanske är där nu.

1 gillning

Brukar man inte säga att det kan alltid vara/bli värre :thinking::+1: ?

2 gillningar

Jag lutar också åt detta. Om man resonerar att det inte kan bli värre, då kan det ju bara bli bättre. I börssammanhang skulle man då gå all-in nu. Men det verkar ju inte vara fallet.

Inte i min mening. När allt verkligen är nere på bottnen så kämpar folk för att först överleva och sedan ta sig vidare i livet. Lite som en överlevnadsinstinkt :slight_smile:

Det svåra är att skilja på när det verkliga är illa och när man bara är lite lyxigt orolig :joy:

Global index ner några få % i SEK och Stockholmsbörsen ner en 15% med all time high vinster för bolagen så skulle jag inte säga att vi är på botten.

4 gillningar

Själv fattar jag inte när det är toppen och botten, lika så bra och dåliga tider. Därför alltid 100% fullt investerad i global indexfonden långsiktigt. Bortse från fondbyte då man blir 1 dag utanför marknaden :joy::+1:

3 gillningar

1 d * 50 byten per år kan motsvara att du ligger på 25% ränta / 75% aktier :joy:

Utanför marknaden 50 d av drygt 200 handelsdagar

PS: Viktigare ämne. Stort grattis till VM brons :3rd_place_medal::grinning::+1:

4 gillningar

Tackar :+1::pray:. Den med fondbyte får du dra ned till 12 st per år :partying_face::joy::wink:. Då blir det mycket mindre räntor :grin:

3 gillningar

Ok så 95/5 … Good enough :grinning::+1:

3 VM brons på 22 år med knappt 4 miljoner invånare är sjukt imponerande :grinning:

Är glad om jag får uppleva en fotbolls VM medalj till i resten av livet. Känns duktigt osannolikt dock.

2 gillningar

En silver i Ryssland 2018 :wink::person_tipping_hand:

2 gillningar

Aj, du har rätt. Bara guldet kvar :1st_place_medal::grinning:

2 gillningar

Det får vi vänta ett tag till men man vet aldrig. Det kan bara bli bättre som du brukar säga :wink::joy::partying_face:

1 gillning

Nu tycker jag att den här tråden har spårat ur. Permaban, extra kvartsamtal, censur och låsning anbefalles.

”* lufsar iväg och aktiverar flaggningsboten *”

:crazy_face:

1 gillning

Ser ut som en ganska dålig mätmetod med tanke på att den inte signalerade någonting i USA/England innan wall street crash, eller under WW2. Enligt den där mätmetoden verkar alltså WW2 ha varit en ganska neutral affär för USA och England?

1 gillning

Jag vet inte om denna björnmarknaden är annorlunda. Alla björnmarknader är annorlunda på sitt sätt. Men vi har haft många goda år nu så det är inte orimligt att återhämtningen tar lite längre tid. Kanske blir det inte mycket mer ner utan mer en utdragen konsolidering.

I vilket fall som helst tror jag att vi vinner på att vara mer selektiva nu. Vilket för övrigt gäller i alla osäkra lägen. Jämför Turkietfonder med valfritt index så förstår vi vad ökad selektivitet kan göra.

…och de bästa bolltrollargenerna exporterade ni till Malmö. #generöst :slight_smile:

3 gillningar

Jeremy Grantham har publicerat sin senaste analys.
OBS, lång artikel, men lättläst och mycket intressant analys om nuvarande björnmarknad och var vi kan vara på väg:

2 gillningar

Inte för att vara den men Jeremy Grantham känns lite som trasig skiva som spelar samma sak om och om igen. Lite förenklat har det ju sett ut ungefär såhär:

2005: Bubble!
2006: Bubble!
2007: Bubble!
2008: See I told you so!
2009: See I told you so!
2010: New Bubble Forming!
2011: Bubble!
2012: Bubble!
2013: Bubble!
2014: Bubble!
2015: Bubble!
2016: Bubble!
2017: Bubble!
2018: Bubble!
2019: Bubble!
2020: Bubble!
2021: Bubble!
2022: Super Bubble! See I told you so!

Visst, 1 gång var 10:e år får man rätt, men det är ju samma frekvens som krascher tenderar att hända till att börja med…

8 gillningar

…men nu var du den.

Tyvärr skrivs detta argumentet om Grantham allt för ofta i diverse forum utan att faktiskt ha försökt förstå eller läst vad Grantham skrivit, för att smäda och misskreditera personen.

Grantham brukar alltid vara saklig och pedagogisk i sina analyser så man kan själv skapa sig en uppfattning om det finns substans i de risker han tar upp.

Bara för att risken och sannolikheten ökar innebär inte att utfallet blir så, men det behöver inte innebära att analysen över riskerna var fel.

1 gillning